Paul de Leeuw snatert welvoeglijk in Peter en de wolf

Prokofjev e.a., door het Rotterdams Philharmonisch o. l. v. Valeri Gergjev m. m. v. Paul de Leeuw. Concertgebouw, Amsterdam, 21/12....

ROLAND DE BEER

Bij Peter en de wolf van Prokofjev hoort een verteller, en wie met Mies Bouwman op 33 toeren is opgegroeid, weet dat zo iemand niet alleen charme en dictie maar ook een zekere timing moet opbrengen.

Dat is niet ieders werk; prinses Irene heeft het verhaal over de kat, de eend, het vogeltje en de wolf ooit ingesproken op de manier van haar zuster wanneer die het woord richt tot de leden der Staten-Generaal. Als parodie op de troonrede heeft haar lp de waarde van een collector's item, maar de vraag is of dat de bedoeling was.

De meeste vertelstukjes in Peter en de wolf staan los van de muziek, maar het moet wel klinken alsof de fagot (opa), de hoorns (wolf) en de strijkers (Peter) alert op de spreker reageren. Het geheim is, dat dat lukt als de gang van zaken andersom is. De muziek dicteert het verhaal en heeft haar eigen, bekoorlijke gestiek; het is de verteller die er alert op moet anticiperen.

De acteur en zanger van het lichte lied Paul de Leeuw schijnt ooit op pianoles te zijn geweest. Hij was te zien in Les Misérables, en zijn cd's Voor U Majesteit en ParaCDmol brengen velen troost. Deze staat van dienst moet Valeri Gergjev, de chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, vertrouwen hebben ingeboezemd.

De man of vrouw die de naam De Leeuw liet vallen toen voor Peter en de Wolf een verteller moest worden gezocht, zal het waarschijnlijk raadzaam hebben geacht geen video's met afleveringen van De schreeuw van de Leeuw aan Gergjev te laten zien. De aanblik van bromfiets-Annie en de onvergetelijke Bob de Rooij ('dat kondáum wíl niet, gègègè') zou de Russisch-Rotterdamse betrekkingen mogelijk in gevaar hebben kunnen brengen.

Wie in de Doelen of het Concertgebouw op een travestie of een multi-interpretabele giechel zat te wachten, kwam dit weekend bedrogen uit. Enkele bescheiden invoegingen daargelaten ('Hee lulhans, niet schieten'), rolde het verhaal welvoeglijk, zeg maar 'klassiek' voort. De Leeuw droeg voor in stemmig wit en zwart, met een glimlach permanent in het gelaat gegroefd. Hij liet grootvader mopperen in grootstedelijke tongval en oogstte hilariteit als snaterende eend; volgens enkele 12-jarigen was het verder 'net als op cd', hetgeen goedkeurend bedoeld was.

Het kind in De Leeuw was zicht- en hoorbaar. Dat was aardig, en Gergjev gaf het sprookje van zijn kant reliëf met veel crescendo en decrescendo in de strijkers, suspense in het koperkwartet en een jolig soort elegantie in de fluit, de hobo, de klarinet en de fagot. Die deden als vogel, eend, kat en opa niet alleen hun solo-didactische werk, maar vulden elkaar liefdevol aan, zoals ook de muziek- en verhaalfragmentjes dat deden.

In een prachtige Britse tv-animatie van Peter en de Wolf, een paar jaar geleden geproduceerd door de makers van Spitting Image, verkrijgt de tragisch verslonden eend alsnog de vrijheid door in de maag van de wolf een sigaret op te steken tijdens Prokofjevs Klassieke Symfonie. Gergjev had daar geen boodschap aan, en presenteerde na de pauze een aanmerkelijk serieuzere en minder bekende, jammergenoeg ook minder interessante Prokofjev, Chant symphonique uit 1933.

Met de Linzer symfonie van Mozart en delen uit Tsjaikovski's De schone slaapster completeerde het een programma dat een beetje op twee benen hinkte. Het werd verluchtigd door meedirigerende kinderen, en bekroond met een toegift (Tsjaikovski's Bloemenwals) die door de helft van de bezoekers werd gehoord, nadat de andere helft zich te snel uit de voeten had gemaakt. Het komt vrijdag op de radio en zondagmiddag op tv. Goed voor verzamelaars die Peter en de wolf mogelijk al in het Swahili en het Zuid-Afrikaans in de collectie hebben, maar nog niet met de tekstvariant 'Wolven zijn gewoon cool'.

Roland de Beer

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden