Cabaretrecensie Vette pech!

Paul de Leeuw laat in Vette pech! zien dat hij met gemak alle registers kan bespelen (drie sterren)

In nog geen kwartier is duidelijk waarom hij zo’n krachtige podiumpersoonlijkheid is.

Paul de Leeuw in Vette pech! Beeld Amy van Leiden

De nieuwe cabaretsolo van Paul de Leeuw kent een vliegende start: in een vlotte montage introduceert De Leeuw zijn fraaie decor, vertelt hij beeldend over een familiebezoek aan een Amerikaans pretpark en zingt hij een nieuw cabaretliedje over een getrouwd stel dat eens een triootje probeert. In nog geen kwartier is duidelijk waarom Paul de Leeuw ook al weer zo’n krachtige podiumpersoonlijkheid is en blijft. Hij kan alle registers bespelen en vult met gemak in zijn eentje het toneel. Gevoelige verhalen worden moeiteloos afgewisseld met een geestige tirade over ‘slappe nichten’ die zich kraniger zouden moeten weren in de maatschappij.

Paul de Leeuw in 'Vette pech!' Beeld Amy van Leiden

Na dit sterke openingsdeel, zakt de voorstelling wel wat in. De Leeuw snijdt uiteenlopende onderwerpen aan, min of meer bijeen gehouden door het vette-pechthema. Ook valt hij terug op enkele succesnummers die niet verrassend meer zijn voor mensen die hem langer volgen. Hij kan uitstekend improviseren met het publiek, maar de komische variaties op hits als Ik heb je lief zijn een invuloefening. De korte terugkeer van het typetje Annie de Rooij, dit keer worstelend met een #MeToo-ervaring, was voor dit programma niet noodzakelijk geweest, net zoals de medische verhalen over De Leeuws blaascontroles in het ziekenhuis.

Het boeiendst is De Leeuw als hij nieuwe Nederlandse liedjes zingt, begeleid aan de piano door Miguel Wiels en met teksten van Jurrian van Dongen. Of als hij liefdevol en humoristisch vertelt over zijn twee uit Amerika geadopteerde zonen. Dat blijft een bijzondere geschiedenis, die mooi illustratief is voor de homo-emancipatie in Nederland van de afgelopen decennia. Het leidt hier tot een ontroerend slotbeeld.

‘Vette pech!’ door Paul de Leeuw. Regie: Ruut Weissman. In DeLaMar Theater Amsterdam, 14/9. Tournee t/m 18/5/19.