Parodieën tornen aan het gezag van Hollywood

Een horrorversie van The West Side Story, een sciencefiction-variant op Brokeback Mountain of een dertig seconden durende film waarin Casablanca door konijnen wordt nagespeeld....

Digitale knutselaars tornen met spotgoedkope software aan het gezag van Hollywood. Door thuis gemaakte parodieën op bekende speelfilms op internet te zetten, creëren zij een vrijplaats waar de pr-machines van de filmstudio`s nog geen antwoord op hebben geformuleerd.

De Amerikaan Robert Ryang, maker van een filmpje waarin hij beelden uit de horrorklassieker The Shining herschikte tot een gezellige familiefilm, is inmiddels door de studio`s ingeschakeld als adviseur. De spin doctors en marketingstrategen willen van hem weten hoe hij het voor elkaar kreeg om zonder budget een filmpje te maken dat op het hoogtepunt van zijn populariteit 200 duizend keer per dag werd gedownload.

Ook van The Promise, die vandaag in de Nederlandse bioscopen in première gaat, circuleert op internet al geruime tijd een alternatieve versie van twintig minuten, gemaakt door de 31-jarige Chinees Hu Ge uit Wuhan in centraal China. Hij ergerde zich zo aan The Promise dat hij besloot er een parodie op te maken. Gewapend met een illegale kopie van de film en de opnamen van een actualiteitenprogramma hermonteerde hij de productie over zwaardvechters en godinnen tot een bizar nieuwsjournaal.

In de filmparodieën op sites als youtube.com en ifilm.com eigenen computergebruikers zich de iconen uit Hollywood toe. Door gebruik te maken van eenvoudige montageprogramma`s kan iedereen knutselen met sterren. Bekende scènes worden in een handomdraai in een andere context geplaatst, en waar nodig spelen de knutselfilmers fragmenten zelf na.

Door de digitalisering van film kunnen computergebruikers makkelijker dan voorheen de hand leggen op bekende titels die zij achter de pc zelf bewerken. Deze ontwikkeling dwingt Hollywood zichzelf opnieuw uit te vinden. Niet alleen omdat de hedendaagse internetter lak heeft aan auteursrechten, maar ook omdat de makers van de parodieën het hart van Hollywoods doelgroep vormen: trendgevoelige jongeren met een liefde voor film.www.volkskrant.nl/parodie Zie ook Bijlage Kunst

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden