Parijse voorstad biedt veel moois

Muziek..

De Amsterdams-Surinaamse band Fra Fra Sound vierde zijn kroonjaar driedagen lang met verwante zielen, en het publiek mocht meegenieten. Hoeaanstekelijk en dansbaar jazz nog kan zijn, blijkt als het genre eeninjectie krijgt met Afro-Caribische ritmes. Het uitverkochte Bimhuis raaktezaterdag terecht in feeststemming.

Kaseko met hardbopsolo's, waar de groep onder leiding van basgitaristVincent Henar 25 jaar geleden in de Bijlmer mee begon, dekt al lang delading niet meer. Met autoriteit en feeling speelt het septet uiterstcomplexe polyritmische figuren uit allerlei delen van de zwarte diaspora,allemaal te herleiden tot West-Afrika maar gevarieerder en kosmopolitischergeworden.

Naast stuiterende swing zijn melodische aantrekkelijkheid entoegankelijkheid ook een kenmerk van deze mengvorm. Hoe verfijnd deimprovisaties ook waren, van saxofonist Efraïm Trujillo, trompettistMichael Simon, gitarist Andro Biswane en pianist Robin van Geerke, zebleven zich rechtstreeks tot de luisteraar richten in de beste jarenvijftig Blue Note-stijl.

Iets soortgelijks gold ook voor Ben's Belinga, de formatie vantenorsaxofonist André Belinga. Die komt uit Kameroen maar woont al jarenin Parijs. In de 'banlieue', zoals hij veelzeggend opmerkte. De voorstedendie nu zo in opspraak zijn, brengen ook veel moois voort, was de implicieteboodschap.

We hoorden moeilijk definieerbare maar schitterende edelmetalen uit desmeltkroes, met invloeden uit Martinique en Turkije, klassieke intro's doorde pianist, calypso's, veel soul - Belinga heeft de toon van eenscheurtenor als King Curtis - en fantasierijke jazz, heerlijk luchtigvoortgestuwd door drummer Valerie Lobé.

Niets is Caribischer dan de steeldrum, ooit bescheiden begonnen alsdeel van een olievat met daarin geblutste uithollingen die ieder een anderetoon voortbrengen. Het instrument van Andy Narell komt uit de fabriek, maaris gemaakt volgens hetzelfde simpele principe, zodat het verbijsterendblijft wat een wendbare, gelaagde loopjes de Amerikaan eruit kan toveren.

De andere leden van het kwartet Sakésho, uit andermaal Martinique enGuadeloupe, schudden de bruisende grooves van dat gebied achteloos uit demouw, maar zetten er vaak ook een stevige portie funk onder, wat een ietsagressiever, minder ontspannen geluid opleverde. Technisch vertoon speeldeook een grotere rol dan in de andere twee programma onderdelen. Depatserigheid die veel fusion kenmerkt werd niet altijd vermeden, maar devaart bleef tomeloos.

Frank van Herk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.