Parel van postmoderne journalistiek

Met enige schroom, nee, weerzin bekeek ik de nieuwe Dif. Nummer 3 - pas, of alweer? Schroom vanwege de postmoderne, chique uitstraling (niks voor mij) en weerzin tegen de ondertitel: Maakt het verschil (uitgewoonde Engelse uitdrukking)....

Mirjam Schöttelndreier

Toen bleek dat deze Dif-aflevering het thema 'nep' had, werd het waaromvan al die (gruwelijk) fraaie foto's van veel te dikke, te lelijke en temooie mensen, en de weerzinwekkende ambiances hier (vinex) en elders op dewereld (Orlando-kitsch, Dubai-beton), duidelijk.

Nep. Postmoderner kan niet. Dif portretteert in woord en beeld het'Big-Brotherianisme' dat als de vogelgriep over de globe trekt. Hethedendaags nepgehalte ligt hoog, met al die nepvilla's en nepbeauty's dienepfood verorberen en aan nepseks doen.

Dif laat de boodschap in beeld goed overkomen. Maar ook aan de verhalenis genoeg te beleven. Neem het interview met de als 'belangrijkste levendeintellectueel' geafficheerde Noam Chomsky. De Amerikaan geeft nu eens nietde Republikeinen de schuld van de verrechtsing in de VS, maar analyseertdat het land inmiddels een nepdemocratie is geworden: in feite eeneenpartijstaat is. En die ene partij heet: het bedrijfsleven.

Onthullend is het onderzoek naar de mores op de tijdschriftenmarkt(vijftig nieuwe titels per jaar!) door Alexander Nijeboer. MeentLibelle-hoofdredacteur Stuy nog dat adverteerders geen toegang hebben totde redactionele kolommen, de advertentieafdeling van Sanoma, waartoe hetblad behoort, denkt daar heel anders over. Die zegt dat redactioneleaandacht mogelijk is vanaf acht keer adverteren. Koppelverkoop, vagescheidslijnen tussen redactionele ruimte en reclame: neem de jeugd eenskwalijk van een dergelijk, tot voor kort heilig, onderscheid geen benul tehebben.

Mooie zinnen produceert tv-recensent Wim de Jong van de Volkskrant,over hyperventilerende media. In reactie op het 'strijdfonds' van defamilie Melchers: 'Zolang er in Nederland nog niet zoiets als slowjournalism bestaat of een RVS-verzekering tegen nieuwsstormen, moet je maarmet het zwaard van Vrouwe Justitia een weg kappen uit de tunnelvisie vanmedia.'

Na al die nep is de woede van de van smeergeldbetalingen verdachteondernemer Joep van den Nieuwenhuyzen echt. Geen goed woord heeft hij voorde manier waarop diverse overheden hem de voet hebben dwarsgezet. Maar hijis, als vanouds, optimistisch over de mogelijkheden in China.

Dif is dik en het lezen duurt langer dan een avond. Maar ik kan nu alzeggen dat de anderen gelijk hadden: Dif is de parel van de postmodernejournalistiek.

Mirjam Schöttelndreier

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden