Paradiso 50 jaar laat zien: de beste optredens boden de bezoekers een blik in het paradijs

Hester Carvalho verzamelde de getuigenissen van muziekliefhebbers die aanwezig waren bij de beste concerten in Paradiso van de afgelopen vijftig jaar.

Hester Carvalho: Paradiso 50 jaar - in 50 legendarische concerten. Nieuw Amsterdam. 304 blz. € 29,99.

Vijfentwintig jaar geleden, bij het zilveren jubileum van de Amsterdamse popzaal Paradiso, schreef muziekhistoricus Lutgard Mutsaers het boek 25 jaar Paradiso. Het was een overzichtelijke geschiedenis van de zaal die nog altijd, ook internationaal, wordt gezien als dé poptempel van Nederland. Om die geschiedenis nu opnieuw te vertellen zou dus onzinnig zijn. Daarom koos popjournalist Hester Carvalho een andere invalshoek voor haar ode aan Paradiso, dat op 30 maart 50 jaar bestaat.

Carvalho, al decennia popjournalist voor NRC Handelsblad, selecteerde uit de ruim 23 duizend optredens die Paradiso organiseerde, vijftig in haar ogen ‘legendarisch’ geworden concerten. Grote namen komen voorbij: de folkband CCC Inc. (waar de kiem werd gelegd voor het latere Doe Maar), die speelde tijdens de opening op 30 maart 1968, tot het concert van De Staat op 12 februari 2012. Van Sun Ra tot de Sex Pistols; van Prince tot Nirvana en de van Jeff Buckley tot de Rolling Stones: allemaal stonden ze in Paradiso. Vaak was Carvalho er zelf bij, maar daar laat ze niks van merken; de concertbeleving en de duiding tekent ze op uit de mond van andere bezoekers.

Dat moet een enorme klus zijn geweest om van die vijftig concerten bezoekers vinden die daar niet beroepshalve bij aanwezig waren, maar als fan naar de poptempel togen. Het nadeel is dat je als lezer met veel losse perspectieven te maken krijgt. Dat gaat ten koste van het overzicht.

Maar het levert ook mooie inzichten op in de veranderde tijdgeest. De verwachtingen van concertbezoekers in de jaren tachtig, toen Paradiso een verzamelplek was voor gelijkgestemde geesten (‘No Future’) die zich graag met de tegencultuur associeerden, waren heel anders dan die van hedonistische danslustigen in de jaren negentig.

Wat alle getuigenissen gemeen hebben, is het gevoel getuige te zijn geweest van iets uitzonderlijks. De door Carvalho aangehaalde Patti Smith noemde Paradiso eens ‘onze versie van het Paradijs’. En dat wáren de vijftig concerten die hier met fraai fotomateriaal enthousiast worden belicht voor al deze bezoekers: een blik in het paradijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden