Parade van start met chocolade-Maria

Tijdens het openingsweekeinde van de Parade was de voorstelling Marja meteen favoriet.

Met een processie rondom een Mariabeeld van chocolade, een gospelkoor én de nieuwe burgemeester Ahmed Aboutaleb opende De Parade vrijdagavond zijn deuren in Rotterdam. Het theaterfestival doet tot en met half augustus weer de Nederlandse steden aan, te beginnen met de havenstad.

Het weer zat dit weekeinde mee, dus het festivalterrein in het Museumpark werd goed bezocht. Vrees voor teruglopende bezoekersaantallen vanwege de recessie leeft niet bij de organisatie. De verwachting is juist dat er meer mensen komen, omdat vakanties dit jaar meer in eigen land gevierd worden, verklaarde een optimistische directeur Nicole van Vessum.

De Parade probeert de laatste jaren niet alleen makkelijk vermaak te programmeren en presenteert in het eerste weekeinde inderdaad uiteenlopende producties: van de traditionele lach-of-ik-schietshows tot opera en dans. Zelfs in het aangrenzende architectuurinstituut NAi zijn dagelijks twee voorstellingen te zien en ook de tentoonstelling over het stadsleven in Sao Paulo is toegankelijk voor de bezoeker.

Reprise
De openingsvoorstelling is een reprise van De broekneus, een muzikale opera gespeeld door John Buijsman, geschreven door Peer Wittenbols, over een man met erectiestoornis. In bloemrijke, archaïsche taal geeft Buijsman talloze omschrijvingen van de bedproblemen en andere avonturen van deze Janpiertjoris Vanderneuk.

Zelden werden zoveel synoniemen voor seksuele handelingen gevonden. Een fantasierijke voorstelling, maar op den duur ook behoorlijk melig.

Geboeid, van choreografe Susanne Marx, is een dansmuziekvoorstelling over een onmogelijke liefde. Streetdance en oriëntaalse dans ontmoeten elkaar, in een krachtig en spannend optreden van Junadry Leocaria en tegenspeler Caggie Gulum.

Het jonge meisje kan niet kiezen tussen twee mannen, een mooi uitgangspunt dat helaas niet erg geloofwaardig oogt, aangezien een van haar aanbidders gespeeld wordt door de zestiger Francis Sinceretti – hoe charmant ook: hij lijkt eerder haar vader dan minnaar. De uitleg in rap tussendoor voegt weinig toe, omdat de dans al zo concreet is.

Art-Jan de Vries
In het NAi speelt Art-Jan de Vries zijn solo Marja, over een Rotterdamse van eenvoudige komaf. Afgaande op de enorme belangstelling en juichende publieksreacties is deze voorstelling nu al een hit van De Parade 2009. De Vries won eerder de persoonlijkheidsprijs van Cameretten 2008, op De Parade steelt hij alle harten met zijn karakter Marja, een innemende vrouw van het type sorry-dat-ik-besta.

De onzekere Marja snakt naar liefde. In haar vrije tijd knipt ze rouwadvertenties uit voor haar plakboek, zodat ze kan wegdromen bij de drama’s van anderen.

De Vries geeft een treffende, tragikomische typering van deze vrouw. En passant vertelt hij ook nog over zichzelf en zijn jeugd in Friesland, met veel vaart en souplesse.

In deze Parade-voorstelling wordt veel participatie van het publiek verwacht, wat erin gaat als koek. Toch zou De Vries minder hoeven te leunen op gekkigheidjes met de zaal, want zijn karakter maakt nieuwsgierig genoeg naar meer eigen verhaal – daar is deze Marja intrigerend genoeg voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden