Padmores vertelkunst is spectaculair

 

Voordat Franz Schubert er zijn genie op losliet, bood de Weense liedkunst de aanblik van een uitdragerij. Volks, intellectualistisch, losse flodders. Wel staken in het werk van Haydn, Mozart en Beethoven de eerste romantische thema's de kop op. Voorzichtig nestelden het graf, de verre geliefde en de melancholie zich in de stembanden.

Die van de tenor Mark Padmore weten met zulke parels wel raad. Vibratoloos glijden ze in Mozarts adembenemende Abendempfindung, waarbij ze lichte intonatieschade op de koop toe nemen. Met komisch talent werpen ze zich op het vlooienlied van Goethes Mefisto, geestig getoonzet door Beethoven. Verliefd ontfermen ze zich over diens cyclus An die ferne Geliebte.

Padmores vertelkunst wordt spectaculair bijgeschenen door Kristian Bezuidenhout. In zijn Rosenberger-fortepiano, aangeleverd door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, schuilt een vroegromantisch kleurenkanon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden