Review
Pablo Heras-Casado speelt warm en ontspannen
De Spanjaard Pablo Heras-Casado behoort tot het selecte groepje dirigenten dat zowel met oude als nieuwe muziek uit de voeten kan. Als gast van het Freiburger Barockorchester verkent hij de laatste jaren repertoire dat de grenzen van de Barok ruimschoots overstijgt. Na vingeroefeningen met Schubert en Schumann waagt hij zich nu aan de Derde en Vierde symfonie van Felix Mendelssohn, bijgenaamd de 'Schotse' en de 'Italiaanse'.
In de plechtige openingsmaten van de 'Schotse' falen de barokgeschoolde blazers in het koppelen van romantiek aan precisie. Maar de gedachte aan rafelwerk vervaagt bij de winst van een warm, ontspannen geluid. Als vervolgens de inzet van de violen een scherp randje kent, neem je ook dat voor lief. De vibratoarme onschuld waarmee de melodie haar weg zoekt, is immers een openbaring.
Traditionele Mendelssohnluisteraars zullen hun Abbado of Chailly vermoedelijk niet inruilen voor Heras-Casado. Maar barokliefhebbers voor wie de Romantiek nog altijd een emotionele gruwel is, steken hier veilig een teen in het water. Krijgen ze er van de platenmaatschappij ook nog een code bij om Mendelssohn in hd-kwaliteit te downloaden naar de eigen apparatuur.