Paardenbeeld naast Aziatische kunst

Art Amsterdam blijft mainstream, maar slaagt er in obligate handel te weren...

Eén van de Anonymous Artists giet zwart gekleurd water op de vloer van een ‘huiskamer’ op de zojuist geopende beurs Art Amsterdam. Er tegenover zit kunstenares Linda Molenaar in haar paardenbeeld opgesloten, steekt haar arm eruit en aait zachtjes de flank.

Op de kunstbeurs Art Amsterdam zijn galerie Ron Mandos en 2x2projects een uitzondering met hun grote installatie en performance – per definitie moeilijk verkoopbaar. Schilderijen en foto’s voeren de boventoon naast sculpturen van handzaam formaat. Er wordt groots ingezet op de kunstverzamelaar: zo is er een workshop Young and Collecting (voor verzamelaars van 17-22 jaar) en een dagelijkse talkshow getiteld De do’s en don’ts van het kunst verzamelen. Als attractie staat er dit jaar een maquette die beklommen kan worden van het nieuwe collectiegebouw van museum Boijmans van Beuningen.

Art Amsterdam (voorheen KunstRAI) is en blijft mainstream, maar slaagt er inmiddels goed in obligate handel van de beursvloer te bannen. Er zijn relatief veel nieuwe namen. Eén van de nieuwe buitenlandse galeries, Galerie Ebbers uit Kranenburg, Duitsland, toont bijvoorbeeld Richard Schur, een abstracte schilder die met nieuwe moed Mondriaan te lijf gaat. Een andere nieuwkomer, galerie Rupert Pfab uit Dusseldorf, zag zijn schilder Jochen Mühlenbrink meteen genomineerd voor de Thieme Award 2008, de jaarlijkse kunstprijs. Ook dit werk is nagenoeg abstract en dat is opvallend, omdat vrijwel alle kunst realistisch is en mensfiguren bevat, al dan niet gemutileerd. Opvallend is het grote aantal Aziatische kunstenaars, opmerkelijk is ook hun technische beheersing. Bijna zonder uitzondering zijn het heel knappe schilders, tekenaars en een enkele virtuoze borduurder. Maar nog opvallender is de inhoudelijke eenvormigheid: de combinatie naïef en verontrustend is een versleten Aziatische succesformule geworden. Maatschappelijk engagement is sporadisch aanwezig. Galerie Maisenbacher uit Trier valt op met een groepstentoonstelling over landmijnen.

En de schilders Ronald Ophuis (Bij Upstream Gallery) en Rachid Ben Ali (bij Jacob Witzenhausen) blijven onverdroten politiek getint werk maken. Het zijn serieuze noten tussen kunst die verder stuitert van de kleur en nieuwe, verleidelijke materialen. Art Amsterdam is nu het begin van een drietrapsraket: beurs, kunstroute door de stad en vanaf dit weekend de KunstVlaai op het Westergasfabriekterrein. Alle aspecten, van geld tot discours tot kermis, komen aan de orde. Passepartouts, avondopenstellingen en handige routekaarten moeten het moment van totale kunstverzadiging zo lang mogelijk uitstellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden