recensie Circus

Paarden blijven de blikvangers in het Wereldkerstcircus, ondanks die ene vrouwelijke komiek (drie sterren)

Koorddanser Li Wei in het Wereldkerstcircus in Carré, Amsterdam. Beeld Wereldkerstcircus Carré

Ze lacht bevallig en draagt een ouderwetse pruik met pijpenkrullen en een strik. Met de Canadese clown Mooky Cornish druppelt iets van vrouwenemancipatie de traditie binnen van het Wereldkerstcircus in Carré: voor het eerst staat er een vrouwelijke komiek op het programma. Met luide stem interrumpeert Mooky de eveneens in Carré ­debuterende spreekstalmeester Fred Butter.

De brutale interrupties hebben nog niet helemaal de juiste toon te pakken. Het oud-lid van Cirque du Soleil kan absurd en veelzijdig zijn, maar verkiest hier de rol van het eenzijdige domme blondje.

Indrukwekkender is het vrouwelijke element in de bekroonde kozakkenact onder leiding van Violetta Alexandrova-Serzh (voor het eerst in Nederland te zien). In hippe retropakken met een vleug Russische folklore halen de drie vrouwen stoere capriolen uit, op, naast en onder hun dravende schimmels, onderwijl ­lapjes stof uit het zand mee grissend. Ze doen in hun ferme trucs zeker niet onder voor hun drie mannelijke collega’s.

Paarden zijn sowieso de blikvangers van deze 34ste editie, die een nostalgisch getinte ode brengt aan 250 jaar klassiek circus, met verwijzingen naar Philip ­Astley (in 1768 oprichter van het eerste ­moderne circus) en paardenfanaat Oscar Carré (1845-1911).

Met een stal vol Friese paarden maakt Maycol Errani een gracieuze en stralende entree in de piste. Hij opent op een glanzend dier met weelderige manen in discolicht. Zijn dressuur is van een grote schoonheid, net als de vrijere dressuur in galop van de Zwitser Ivan Fréderich Knie, wiens kudde zwarte en witte paarden een betoverend energieke opening oplevert. Na de pauze neemt de adrenaline en dynamiek wat af en is het vooral de fysieke menskracht die indruk maakt.

Van de acrobatische nummers vallen de balansacts het meest op, met gestrekte  ­benen die in vreemde hoeken het gewicht torsen van collega-acrobaten. De dames van Bellissimo balanceren op elkaar in schier onmogelijke arabesken. En Gouden Clown-winnaar Li Wei weet zich in zijn danssolo hoog in de lucht slechts ­gedragen door een dunne draad. Hij turnt en fietst alsof het niet slechts het slappe koord is dat hem in de lucht houdt.

Natuurlijk ontbreken de salto’s niet – vijfvoudige zelfs, door Nomuna uit Mongolië. En jongleur Alan Sulc danst vliegensvlug tussen zijn stuiterende ­ballen door. Het speelst is de honden­roedel van Wolfgang Lauenburger, op en top een klassieke  ­circusact. Ze kwispelen er vrolijk en ­levenslustig op los, en dat kan deze ­editie van het Wereldkerstcircus in Carré best gebruiken.

CIRCUS

3 sterren

34ste Wereldkerstcircus Carré, 20/12, Koninklijk Theater Carré, aldaar t/m 6/1.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.