Overtuigende Timberlake zindert pas in finale
Grote popsterren kunnen zich veel permitteren. Ze mogen anderhalf uur te laat op een persconferentie verschijnen, en ze schuiven wanneer er iets mis gaat de verantwoordelijkheid doodleuk door naar hun management....
Justin Timberlake (25) is een groot popster, en zaterdag voldeed hij zonder moeite aan alle criteria. Hij was in Amsterdam voor een optreden in Paradiso met zijn Sexyback Clubtour. En daarmee de zoveelste grote ster die de intimiteit van een kleine club verkiest boven de grote arena’s om het contact met zijn fans te hernieuwen. Maar hij was de eerste die stelde dat zijn publiek minimaal 18 jaar moest zijn. Timberlake die het hysterische gegil van bakvissen beu is, en alleen nog wil spelen voor een volwassen publiek?
Nee hoor, stelde hij zaterdagmiddag na uren op zich hebben te laten wachten , tijdens een persconferentie de vertegenwoordigers van tienerbladen gerust, iedereen is welkom bij zijn concerten, het betrof hier een ‘communicatiefout’.
Maar gelukkig, ook volwassenen houden van Timberlake, zo bleek zaterdag in Paradiso. En terecht, want hoewel hij als betekenisloze tienerster in de jongensband *Nsync begon, geldt zijn solodebuut Justified uit 2002 als een van de allerbeste discoplaten van de laatste tien jaar. Bij vlagen bleek Timberlake, dankzij de steun van producers als The Neptunes en Timbaland, het niveau te halen van Michael Jackson op diens beste plaat Off The Wall (1979), en met het liedje Rock Your Body heeft hij zelfs zijn eigen Billie Jean.
Maar kan Timberlake, zoals Jackson indertijd met Thriller (1982), deze artistieke en commerciële triomf overtreffen? Daarvoor ontbrak het in Paradiso aan voldoende aanwijzingen. Begeleid door een voor dat kleine podium veel te grote band (vierkoppig koor en zeven muzikanten) opende Timberlake, in quasi sjofel pak, wit overhemd met stropdas en een gleufhoed, met Cry Me A River, en dat klonk nauwelijks ergens naar.
Het duurde even voordat Timberlake erin kwam, zijn falset de juiste toon had en het geluid niet meer werd overheerst door galmende drums. Maar het bleef evident dat Timberlake die kleine ruimte niet gewend was. Hij wilde zich duidelijk profileren als muzikant, speelde gitaar in Like I Love You, en nam vaak plaats achter de piano. Daarmee kon hij zich een houding geven, want ruimte om te dansen was er niet, maar nodig waren zijn instrumentale bijdragen allerminst.
Toch lukte het Timberlake gaandeweg de show te overtuigen. Hij straalde oprecht spelplezier uit, en sommige nummers van het in september te verschijnen FutureSex/LoveSound maakten veel indruk. De show groeide gaandeweg ook naar een zinderende finale met Rock Your Body, waarin Timberlake zich eindelijk even liet gaan met wat onnavolgbare danspasjes.
Ook met de nieuwe hitsingle SexyBack kan Timberlake zich rijk rekenen. In de toegift bleek dit een stuiterend dansnummer, in de beste Prince-traditie.
Maar anders dan Prince dat in kleine zalen zo meesterlijk kon, durfde Timberlake in Paradiso te weinig af te wijken van de standaarduitvoering van zijn werk. In alles een ster die Timberlake, maar een echte grote had een zaal als Paradiso verbijsterd achter gelaten, met een spektakelshow vol muzikale verrassingen. Net als Robbie Williams vorig jaar speelde Timberlake vooral op safe en was er van een meerwaarde ten opzichte van een stadionconcert geen sprake.