Filmrecensie Temblores

Overtuigend Temblores: de worsteling van een homo en zijn geschokte familie ★★★★☆

De vernietigende wisselwerking tussen individu en maatschappij wordt akelig beheerst verbeeld

Het moet de toorn Gods zijn, die in het Guatemalteekse drama Temblores de riante familievilla op zijn grondvesten doet beven. Iedereen is bijeengekomen omdat zoon Pablo (Juan Pablo Olyslager), trouw gezinsvader en net zo gelovig als alle andere familieleden, er een schandelijk dubbelleven op na blijkt te houden. Zijn ouders, echtgenote Isa (Diane Bathen) en de anderen willen weten wat hem bezielt, spreken van eerverlies en geheimhouding, van zonde en verval. 

En dan, nog voordat iemand het woord ‘homoseksualiteit’ in de mond heeft durven nemen, begint de aarde te trillen. Alsof zelfs het hemels gerecht zijn oordeel over Pablo velt. Een meesterlijke aftrap is het, van een film die de vernietigende wisselwerking tussen individu en maatschappij akelig beheerst in beeld brengt.

Schrijver-regisseur Jayro Bustamante oogstte in 2015 veel lof met zijn bekroonde speelfilmdebuut Ixcanul, over een Maya-meisje dat door haar vrijheidsdrang klem komt te zitten in de tradities en voorschriften van haar plattelandsgemeenschap. In opvolger Temblores (‘Aardschokken’) overkomt het stadse hoofdpersonage iets vergelijkbaars. Veertiger Pablo mag zich als financieel consultant dan wel in een van de hogere klassen van Guatemala bevinden, zodra hij openlijk kiest voor geliefde Francisco (Mauricio Armas Zebadúa) en bij hem intrekt, verdwijnt de bodem onder zijn voeten. Prompt verliest hij zijn baan en mag hij zijn kinderen niet meer zien. ‘We zijn hier niet in Luxemburg’, merkt Francisco cynisch op.

De enige manier waarop Pablo de situatie kan veranderen, is door berouw te tonen en terug te keren bij kerk en gezin. Een helse opgave, en Pablo dreigt dan ook constant te worden vermalen tussen de verschillende werelden waarin hij leeft. Hoe onverenigbaar die werelden zijn, benadrukt Bustamante door bijpersonages alsmaar ergere uitstapjes te laten maken naar het domein waar ze niet thuishoren. Zo maakt Francisco een afspraak met Rosa (María Telón), hoofdbediende van de familievilla, hopende dat zij een ontmoeting tussen Pablo en zijn kinderen kan regelen. Pablo’s oprecht aangeslagen moeder (Magnolia Morales) zoekt Francisco op in diens massagesalon, met een van de spannendste en bitterste confrontaties van de film als gevolg.

Een aangenamer personage dan Francisco vind je nergens in Temblores, ook dankzij het aardse spel van vertolker Mauricio Armas Zebadúa.  Maar de knapste rol is die van hoofdrolspeler Juan Pablo Olyslager, die Pablo’s worsteling overtuigend weet te incorporeren. In de villa of in Francesco’s rommelige appartement, op kantoor of in de homobar, nergens lijkt Pablo echt op zijn plek; nergens lijkt hij helemaal zichzelf te zijn. Een gemakkelijk verteerbaar hoofdpersonage is Pablo bovendien allerminst; geen eenduidig sympathieke held, die altijd doet wat je hem het liefst ziet doen.

Je houdt dan ook je hart vast, wanneer Pablo in de laatste akte van de film zwikt voor een uitgebreide conversietherapie, die notabene wordt geleid door een griezelige vertegenwoordigster (Sabrina de la Hoz) van Pablo’s kerk. Groteske, nachtmerrieachtige taferelen levert dat op, van afkick-worstelpartijen tot chemische castraties, die door Bustamante even messcherp, somber en schilderachtig in beeld worden gebracht als de rest van de film. De hardste schokken bevinden zich direct onder het oppervlak, in Temblores.

Temblores

Drama

Regie Jayro Bustamante 

Met Juan Pablo Olyslager, Mauricio Armas Zebadúa, Magnolia Morales, Diane Bathen, Sabrina de la Hoz, María Telón. 117 min., in 18 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden