Overname WhatsApp: 'Heeft Facebook te veel betaald?'

Gisterenavond maakte Facebook bekend dat het berichtendienst WhatsApp heeft overgenomen voor een bedrag van 19 miljard dollar (13,8 miljard euro). Wat vinden de grote techblogs van de spraakmakende overname.

Beeld ap

Techcrunch: een logische stap
Techblog Techcrunch vindt het logisch dat Facebook eieren voor zijn geld heeft gekozen en uiteindelijk maar heeft besloten WhatsApp in te lijven. De berichtendienst is simpelweg te groot geworden. Facebook heeft het risico niet willen nemen dat WhatsApp alleen nog maar nóg machtiger zou worden.

Ook wijst Techcruch er fijntjes op dat Facebook wel erg laat was met het lanceren van een eigen berichtendienst; Messenger. Deze zag pas in 2011 het licht, twee jaar na de introductie van WhatsApp. Een grafiek laat duidelijk zien hoe groot het gat tussen WhatsApp en de andere diensten is. Facebook Messenger is met 145 miljoen gebruikers (tegen de 420 miljoen van WhatsApp) nog het grootst. Uiteindelijk zou het overnamebedrag alleen maar groter worden, zo concludeert Techcrunch.

MIT Technology Review: Facebook kan de groei niet negeren
MIT Technology Review maakt de vergelijking met een eerdere overname: Instagram. Facebook betaalde in 2012 'slechts' 1 miljard dollar voor deze fotodienst, destijds een 'obscene hoeveelheid geld'. Toch vindt MIT Technology Review de 19 miljard voor WhatsApp niet onlogisch: Facebook kan simpelweg een groei van een miljoen nieuwe gebruikers per dag niet negeren.

Financial Times: te veel betaald?
De Financial Times (registratie verplicht) vraagt zich af of Facebook niet te veel heeft betaald. De zakenkrant citeert een aantal analisten, die erop wijzen dat 19 miljard op het eerste gezicht astronomisch en buitensporig lijkt. Maar, zo zegt Citygroup-analist Mark May, het bedrag is heel redelijk en misschien zelfs wel 'conservatief' ingeschat. Een andere analist wijst op het overnamebedrag van 1,5 miljard dat Google ooit voor YouTube neerlegde en inmiddels zeer goed besteed is. Al met al vinden de specialisten 19 miljard dollar 'helemaal niet zo gek idee'.

Jan Koum, ceo van WhatsAppBeeld ANP

The Next Web: geen werelddominantie
'WhatsApp is gigantisch populair, maar het domineert de wereld niet', kopt The Next Web in zijn analyse over de overname. Het techblog laat zien dat WhatsApp in Azië nauwelijks voet aan de grond krijgt. Hier zijn locale chatdiensten als WeChat, Kakao Talk en Line zeer dominant met miljoenen gebruikers. In Azië lijken gebruikers massaal te vallen voor de toeters en bellen waarmee voornoemde chatdiensten worden opgetuigd, zoals spelletjes en stickers.

Mashable: niet de laatste overname
19 Miljard dollar is meer dan het bruto nationaal product van IJsland, Monaco, Bermuda en de Fiji-eilanden bij elkaar. Ook had Facebook Southwest Airlines kunnen kopen. Maar dat deed het niet. Het kocht een bedrijfje van 55 mensen. Voor een bedrag dat zo ongeveer gelijk staat aan het gehele budget van de NASA. Toch is dit de wereld waar we in leven, zo schrijft Mashable. En het is niet de wereld van jaren geleden, toen de megaovername van Time Warner door AOL uiteindelijk een ramp bleek te zijn. De technologiesector staat er inmiddels veel sterker voor. 'We hebben echte online giganten en deze giganten hebben heel veel geld.' Het zal, kortom, niet de laatste megaovername zijn.

Tweakers.net: miljardenindustrie
Ook Tweakers.net vindt het niet onlogisch dat er zoveel geld wordt betaald: 'Iedereen die een rol heeft gespeeld, speelt of wil spelen in de telecomindustrie, is bezig met chat-apps; het is letterlijk een miljardenindustrie. Dat verklaart deels waarom Facebook zo graag WhatsApp wilde hebben, maar er is een nog belangrijkere reden. Dat is dezelfde als het argument waarmee al die bedrijven zich in de strijd om de chats op jouw telefoon begeven; ze denken allemaal dat chat-apps voor je telefoon sociale netwerken als Facebook deels of zelfs helemaal zullen opvolgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden