Overname NRC door Belgische uitgever stap dichterbij

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is akkoord gegaan met de voorgenomen overname van NRC Media door Mediahuis Nederland, een dochtervennootschap van het Belgische Mediahuis. Dat heeft de ACM vanmorgen bekendgemaakt.

Redactie
Exterieur van het gebouw van NRC, waar de redacties van NRC Handelsblad en NRC Next zijn gehuisvest. De Belgische groep Mediahuis neemt het Nederlandse NRC Media over. Beeld anp
Exterieur van het gebouw van NRC, waar de redacties van NRC Handelsblad en NRC Next zijn gehuisvest. De Belgische groep Mediahuis neemt het Nederlandse NRC Media over.Beeld anp

Volgens de toezichthouder is er slechts zeer beperkte overlap tussen beide bedrijven op de lezers- en advertentiemarkten en blijft er 'voldoende concurrentie over'. De enige regio waar de mediabedrijven beide actief zijn is Limburg, waar Mediahuis (via dochterbedrijf Concentra) belangen heeft in het Limburgs Dagblad en De Limburger.

Voor Mediahuis is met de goedkeuring door de ACM een belangrijke horde genomen. De voorgenomen overname is nu nog afhankelijk van het advies van de ondernemingsraad en redactieraad van NRC Media. Die procedure loopt momenteel.

Mediahuis is onder meer eigenaar van de Belgische krant De Standaard. Het bedrijf neemt NRC over met behulp van de Stichting Democratie en Media en de Vereniging Veronica. Beide Nederlandse organisaties krijgen een minderheidsbelang in Mediahuis Nederland.

Oplages
Vandaag werden ook de nieuwe oplagecijfers bekendgemaakt. NRC next zag de betaalde gedrukte oplage met bijna eenderde dalen, vergeleken met het jaar ervoor, tot 38 duizend exemplaren. Het aantal digitale abonnees groeide in dezelfde periode met duizend tot 14 duizend abonnees, wat de totale daling van next op 23 procent brengt.

NRC Handelsblad daalde op papier bijna 10 procent tot 153 duizend stuks. Met de digitale groei meegerekend, leverde de avondkrant 5 procent in. Eerder wist NRC media de totale oplage nog ongeveer stabiel te houden met de verkoop van het nieuwe Next op zaterdag, maar ook die krant raakte in het derde kwartaal alweer 15 procent van zijn lezers kwijt. De zaterdagkrant bleef steken op 12 duizend abonnees.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden