Overalls, een slaperig silhouet, vale kleuren en iedereen met bootschoenen

Mannenmode lente/zomer 2008 Milaan..

Gert Jonkers

MILAAN Omdat een broek twee pijpen heeft en het overhemd-met-stropdas een klassieker is waar we nooit meer van afkomen, kun je denken dat mannenmode op een dag uitontwikkeld is. Alles wat daarna komt, is een herhaling.

Bij sommige ontwerpers is dat ook al zo. Neem Iceberg, waar de leuke polotruien en blazers zo uit de archieven van Wimbledon en sportmerk Fila hadden kunnen komen. Of bij Gucci, waar ontwerpster Frida Giannini begerenswaardig kleren maakt, met dit keer meer punkinvloeden dan in haar recente hippie-achtige collecties. Aan de basis van het kledingstuk morrelt Giannini zeker niet, en ze zadelt haar klanten niet op met een gewaagd nieuw silhouet. Haar succesmethode is het archief in te duiken en een oude Gucci-print of vergeten logo te herlanceren.

Maar zoals er soms in het Amazonegebied of in de diepzee ineens tien nieuwe diersoorten gevonden worden, zo worden er ook in de mode soms vondsten gedaan. Het leek of ontwerper Raf Simons voor Jil Sander een paar gloednieuwe kleuren gevonden had. Simons’ show, waarmee het mannenmodecircus in Milaan op zaterdagochtend begon, was een hallucinerende ervaring. Hij experimenteerde met vale, poederige kleuren waarvan je soms niet kon zeggen of het zand, groen, grijs of abrikoos was. Was het de kleur van mist? De kleur van zonsopgang? Hij bereikte het effect soms door verschillend gekleurde transparante stoffen over elkaar te gebruiken. Simons werkte ook aan een nieuwe, ingenieuze constructie van jassen, maar het was vooral het kleurgebruik dat een mooie draai aan Jil Sander gaf. Nog steeds een lief merk, maar nog optimistischer dan voorheen.

Drie dagen, dertig modeshows en twintig presentaties later zocht ontwerper Italo Zucchelli voor Calvin Klein de vernieuwing in diezelfde kleurenhoek. De kleren zijn, zoals het past bij het merk, op het eerste gezicht clean en simpel. Maar zijn ontwerpen verraden een intrigerende fetisj voor wringende kleuren, strakke wielrenbroekjes en grijs leer. Ook Zucchelli had aquarellerige kleuren (perzik, beige, mint), gecombineerd met een hard, bijna spiegelend materiaal dat zo van NASA leek te komen. En hij presenteerde, net als nog minstens tien ontwerpers, de strakke overall voor mannen.

Ook vernieuwing, maar dan vooral intern, bij Versace. Het is tien jaar geleden dat Gianni Versace overleed en zus Donatella de creatieve leiding kreeg, en onlangs trok ze ontwerper Alexander Plohkov aan als ‘consultant’ (lees: ontwerper) voor de mannenmode. Tot voor kort voerde Plohkov vanuit New York zijn eigen merk, Cloak, maar dat ging failliet, ondanks veel waardering voor zijn warme, ingenieuze, klassieke kleren. Inderdaad, dat klinkt niet als flashy Versace, en de show op zaterdagmiddag leek meer Cloak dan Versace.

Er was geen traditioneel kleurig Versace-overhemd te zien. Maar in polo’s en coltruitjes zonder mouwen kwamen de twee elkaar toch een beetje tegen. Er kan iets verrassends uit de samenwerking groeien.

Miuccia Prada is altijd in de stemming voor vernieuwing. Haar twee labels, Prada en Miu Miu, leken dit keer veel op elkaar; haar thematiek was de ‘pyjama party’. Pyjama’s voor overdag dus, van gebloemd katoen. Of broeken van dun breiwerk, en veelal een lang, dun, ‘slaperig’ silhouet. Opvallend was Prada’s keuze voor de te korte, wijd uitlopende broekspijp. Want nu strakke pijpen definitief in de mode zijn, weet Prada dat we straks weer iets anders willen: te korte flares.

Prada had overalls, net als Calvin Klein, dSquared, Alexander McQueen en D & G. Mode was sowieso al jaren niet zo roerend eensgezind als voor de zomer van 2008. Nette kapsels, dikwijls in rockabillykuif. Het poederige, vale, vrolijke kleurgebruik. Transparante, ragfijne stoffen. En vooral: heel veel water, surf en scuba diving. Burberry en McQueen experimenteerden met de surfpakkenstof neopreen. Dries van Noten had dunne regenjassen die fladderden als een zeil in de wind. En werkelijk iedereen, op de catwalk en in het publiek, droeg bootschoenen; van die kleurige instappers met een leren veter om de voet. Een rage in de dop, op de voet gevolgd door de ‘desert boot’, de ouderwetse enkelhoge suède schoen met ronde neus en een zachte, rubberen zool. Regen, water, hitte en droogte: zelden kreeg een actueel mondiaal thema zo’n letterlijke modevertaling.

Gert Jonkers

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden