Over Bruckner kun je veel beweren, maar hij was zeker geen houten klaas, blijkt na deze uitvoering

Bruckner Beeld Bruckner

Ineens staat er een dirigent op die iets anders in Anton Bruckner ziet dan een godvruchtige onderwijzer wiens symfonieën uitblinken in afstandelijke schoonheid. Architectonisch is een term die bij beschrijvingen vaak valt. Een woord als sensueel hoor je zelden in die context.

Toch haalt Andris Nelsons, de chef van het Leipziger Gewandhausorchester, in Bruckners Vierde symfonie juist die eigenschap naar boven. Nelsons, bezig aan een Brucknercyclus, rept in het cd-boekje braaf over God en devotie.

Zijn uitvoering spreekt een andere taal. Dwars door het gave, doorleefde spel van het oude orkest heen klinkt zwoele erotiek: een loom getimede hoorn, een altvioolstreek die je voelt als een zachte aanraking. De symfonie die als bijnaam draagt ‘De romantische’ krijgt er rode konen van. Van Bruckner zelf kun je veel beweren, maar dat hij een houten klaas was, wordt na deze uitvoering zeer onwaarschijnlijk. Op 25 april kunnen we Nelsons en zijn Leipzigers live meemaken in het Concertgebouw in Amsterdam. Niet met Bruckner maar met Larcher, Mozart en Tsjaikovski.

KLASSIEK

Anton Bruckner (****), vierde symfonie Andris Nelsons, Deutsche Grammophon

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden