recensie dans

Outwitting the devil van Akram Khan zit vol betekenis, maar die is niet makkelijk te ontsluiten ★★★☆☆

Khan mag dan een fantastisch choreograaf zijn, hij blijft een vage verhalenverteller.

Outwilling the devil door Akram Khan Company Beeld Jean Louis Fernandez

Outwitting the devil

Dans

★★★☆☆

door Akram Khan Company. 

28/8 Internationaal Theater Amsterdam. 

Nog te zien: 6 en 7/9 in Theater Rotterdam, 21/1 in Theaters Tilburg, 22/1 in Stadsschouwburg Utrecht, 28/1 in SPOT/Stadsschouwburg Groningen, en 24/3 in Theater Heerlen (Schrit_tmacher Festival)

Soms heeft een voorstelling een bijsluiter nodig. Om Outwitting the devil van de Brits-Bengaalse choreograaf Akram Khan goed te kunnen bevatten, moet je bekend zijn met het oudste epos ter wereld, dat in fragmenten op kleitabletten is gevonden. De verhalen gaan over een legendarische koning – voor tweederde God, voor eenderde mens – die op zoek is naar onsterfelijkheid. Gilgamesj temt wildeman Enkidoe, zoekt avontuur in het cederwoud, maar vermoordt de demonische beschermer van het bos, met nare straffen van goden tot gevolg. Gilgamesj vergooit zijn kansen op eeuwig leven.

Outwilling the devil door Akram Khan Company. Beeld Jean Louis Fernandez

De internationaal vermaarde choreograaf ziet in dit Gilgamesj-epos overeenkomsten met onze zelfzuchtige omgang met de natuur. Denk aan de bosbranden in het Amazonewoud. Maar Khan mag dan een fantastisch choreograaf zijn met zijn spirituele, energieke mix van Indiase en moderne dans en gevechtssport, en hij mag werken met groten der aarde zoals Anish Kapoor en Juliette Binoche, hij blijft een vage verhalenverteller. Door de aanzwellende ambient-elektrotonen, de slow-motion in motoriek en het donkere lichtspel lijkt Outwitting the devil zwanger van (goed verstopte) betekenis. Gelukkig heeft Khan weergaloze performers tot zijn beschikking, die van de ritualistische vertaling naar dans en semi-poëtische voice-over toch een intense voorstelling weten te maken. Dominique Petit (68!) is met zijn gespierde, oudere fysiek een fraaie bejaarde Gilgamesj; torsend met kleitabletten overziet hij de consequenties van zijn desastreus gedrag. Sam Pratt danst zijn jongere versie, die overmoedig wilde bosgeesten tot slaaf maakt of doodt. James Vu Anh Pham en Jasper Narvaez laten als schimmen al hun spieren gecontroleerd kronkelen. En Mythili Prakash verbeeldt met een verwrongen versie van de verfijnde Bharatanatyam de bedreigde en bezielde natuur, met de jonge Ching-Ying Chien naast zich als godin Isjtar. Een bovenzinnelijk zoekplaatje, dat met bijsluiter en kleitablet wel is te ontcijferen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden