Oudjes in spijkerbroek

HET heeft twee jaar moeten duren voordat de onvolprezen eerste editie van het Guaranteed Real Dutch Photomagazine een opvolger kreeg....

Guaranteed, een uitgave van Basalt, slaagde daarin wonderwel. Van uiteenlopende fotografen, hedendaagse zowel als 19de-eeuwse, werden portretten afgedrukt, met als bijzonderheid dat er alleen mannen op stonden. Zo ontstond een intrigerende galerij, waarin een gehavende stierenvechter van Rineke Dijkstra broederlijk opging met een portret uit 1880 van de Chinese admiraal Ting.

Het fotofestival Noorderlicht in Groningen poogt nu in de voetsporen te treden van Guaranteed. In het blad Korenbeurs is een selectie opgenomen van het werk dat voornamelijk Nederlandse en Duitse fotografen op Noorderlicht presenteren. Ook in dit blad ontbreekt tekst vrijwel. Voor de feiten bij de foto's is de lezer aangewezen op één pagina, waarop de titel, de naam van de fotograaf en de datum van totstandkoming worden vermeld. Ook in dat opzicht mag Korenbeurs als een nakomeling van Guaranteed heten.

Hier houdt, helaas, de gelijkenis op.

Want Korenbeurs moet het stellen zonder het visuele thema dat Guaranteed tot een eenheid maakte. Korenbeurs is een bundeling van mooie en minder mooie, saaie en intrigerende beelden. Maar ze verlenen elkaar weinig of geen meerwaarde. Op de cover staat een foto uit de serie van de Duitser Markus Wendler over Disneyland Parijs. Met distantie toont hij de kunstmatige pretparkarchitectuur, waarin ook het landschap, met bomen in de vorm van een rechthoek, ondergeschikt is gemaakt aan het Disney-concept. De toeristen die het park bestaansrecht geven, ontbreken op de foto's. Alle aandacht wordt geconcentreerd op de zoete kitsch waarin Disney grossiert.

Ook andere fotografen lieten zich door landschap en architectuur inspireren. Florian Schwinge maakte beelden van bruggen en luchtopnamen van snelwegen. Annet Stuth maakt collages over de bouwwoede in Berlijn.

Het werk van deze fotografen toont een zekere eenheid. Maar die wordt ruw verstoord door de foto's van bijvoorbeeld Erwin Olaf en Niels van Iperen. Van Olaf is werk afgedrukt dat hij in opdracht van spijkerbroekenmerk Diesel heeft gemaakt. Zoals de voor senioren emancipatoire foto van een oudere dame in jeans die haar buurman - eveneens op leeftijd - vol in het kruis grijpt. Van Van Iperen is een aantal mooie portretten opgenomen van popsterren: Beck, Michael Stipe van R.E.M., Beth Gibbons van Portishead. Maar wat Olaf en Van Iperen gemeen hebben met de eerdergenoemde Duitsers, is raadselachtig.

Waarschijnlijk waren alle fotografen die in de Korenbeurs in Groningen exposeren de samenstellers van het blad even lief. Vandaar dat ze allemaal een of meer pagina's hebben mogen vullen. Dat is leuk voor de fotografen. Maar de redactie had de lezer een dienst kunnen bewijzen door te selecteren op grond van meer criteria dan kwaliteit alleen. Deze Korenbeurs is een samenvatting van een expositie. En een samenvatting bevredigt niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden