Oudgediende Oosterveld moet strategie Philips uitstippelen

Welke producten maakt Philips over vijf jaar? Televisie-computers? Draadloze video-ontvangers? Telefoons die boodschappen automatisch vertalen in het Spaans of Engels en vervolgens afdrukken?...

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Jan Oosterveld die al 25 jaar bij het concern werkt, moet voor Philips de koers uitstippelen naar de volgende eeuw. 'Hij moet antwoord geven op de vraag met wie we gaan samenwerken en welke technieken we gaan gebruiken', aldus zijn woordvoerster.

De industrie van massa-elektronica staat op het punt volledig over te gaan van analoge op digitale technologie, bijvoorbeeld met de komst van digitale televisie en videospelers.

Door de digitalisering worden niet alleen bestaande producten beter, maar zijn ook volledig nieuwe producten mogelijk. Dat is het gevolg van hogere kwaliteit, kleinere onderdelen, computerbewerking en draadloze communicatie. De 53-jarige Oosterveld moet helpen bepalen op welke nieuwe producten Philips gaat inzetten.

De fouten uit het verleden mogen niet worden herhaald. Onder geen beding mag Philips de toekomst op eigen houtje gaan vormgeven, zoals vroeger met de jammerlijk mislukte cd-i, dcc en video 2000. Het bedrijf moet zoveel mogelijk met anderen samenwerken, zegt Oosterveld. 'Ik zal de mogelijkheden in kaart brengen en helpen bij het aangaan van allianties.'

Daarbij wordt de kersverse strateeg geholpen door zijn innige contacten met Aziatische en Amerikaanse concurrenten. In zijn vorige functie als directeur van Key Modules moest hij samen met bestuurslid Henk Bodt lang onderhandelen over één wereldwijde standaard voor de digitale video disc, de opvolger van de compact disc. Door zijn technische vakkennis, gecombineerd met marketinginzichten, schijnt de nuchtere Drent trouwens goed te liggen bij Japanse concurrenten.

Binnen Philips maakte Oosterveld faam als oprichter van Key Modules dat sinds 1989 vanuit het niets een sterke positie veroverde op het gebied van cd-rom-spelers en cd-recorders voor digitaal opnemen (cd-r).

Hij weet trouwens ook hoe het kapmes moet worden gehanteerd - eveneens een eigenschap waarmee managers binnen Philips respect afdwingen - blijkens een ingrijpende reorganisatie van het bedrijfsonderdeel voor videospelers halverwege de jaren tachtig.

Oosterveld krijgt senior director op zijn visitekaartjes gedrukt, een titel die binnen Philips slechts door een handjevol collega's wordt gedragen. Hij moet Philips' bestuursvoorzitter Cor Boonstra persoonlijk op de hoogte stellen van zijn bevindingen.

Boonstra zal de adviezen van Oosterveld koesteren, want hij heeft de aandeelhouders beloofd om nog dit jaar te komen met een strategie voor massa-elektronica. Daaruit moet blijken of Philips nog wel muziek ziet in zijn huidige elektronica-activiteiten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden