TheaterrecensieHello, Dolly!

Ouderwetse musical Hello, Dolly! overtuigt vooral als kleurrijk spektakel ★★★☆☆

De musical Hello, Dolly!, met Paul de Leeuw als Horcus en Simone Kleinsma als DollyBeeld Roy Beusker/Annemieke van der Togt

‘De een schildert, de ander naait en ik koppel.’ Dat zegt Dolly Levi, de grote huwelijksmakelaar uit het New York van eind 19de eeuw. Bemoeial Dolly kent alles en iedereen en reist van New York City naar de kleine stad Yonkers om een nieuwe vrouw te vinden voor de rijke Horcus ten Gelder. Maar weduwe Dolly ziet Horcus zelf ook wel zitten, dus koppelt ze hem expres aan een maf type met wie het sowieso niets wordt.

De musical Hello, Dolly! stamt uit 1964 en bracht een van de grote vrouwenrollen uit het Amerikaanse theater voort. In 2017 blies comédienne Bette Midler de rol nieuw leven in op Broadway, door Dolly met een vette knipoog te spelen en er de grote Bette Midler-show van te maken. In de nieuwe Nederlandse versie benadert Simone Kleinsma de rol van Dolly bescheidener, meer zoals die bedoeld is: innemend gespeeld en goed gezongen en gedanst. Ook Paul de Leeuw als Horcus speelt niet al te veel over de top. Daardoor valt wel extra op hoe ouderwets Hello, Dolly! is. Er is erg veel kluchtige humor met winkelbedienden die zich in de kast verstoppen of onder de tafel duiken. Jan Rot leverde een meestal vindingrijke vertaling, maar met archaïsche woorden als ‘stoethaspels’, ‘feestkledij’ en ‘tabee’ doet hij nog een schep erbovenop wat het ouderwetse gevoel betreft.

Simone Kleinsma als Dolly in de musical Hello, Dolly!Beeld Roy Beusker/ Annemieke van der Togt

Nu is deze aanpak enigszins te begrijpen, want Hello, Dolly! is zeker geen musical die je geforceerd moet gaan moderniseren. Maar het werpt wel de vraag op waarom nu precies dit de eerste musical moest worden van MediaLane, het ambitieuze bedrijf van Iris van den Ende, die zich hiermee in navolging van haar vader Joop presenteert als producent van musicals.

Het antwoord op die vraag is ongetwijfeld: omdat je met Hello, Dolly! zo lekker kunt uitpakken. De uitbundige show leent zich voor groots spektakel. Op dat vlak is MediaLane zeker geslaagd, want het ziet er allemaal oogverblindend uit. Carla Janssen Höfelt heeft een fantastisch decor gemaakt met schuivende panelen en fraaie videoprojecties. De kleurrijke jurken, hoeden en kostuums van Yan Tax zijn heerlijk uitzinnig. Met name in een aantal grote dansscènes – de choreografie is van Daan Wijnands – overrompelt de voorstelling. Zoals in het lied Als we dansen of in de beroemde dans van de obers in Harmonia Gardens, het deftige restaurant waar een groot deel van de tweede akte zich afspeelt.

Deze productie kent een aantal waanzinnige taferelen, waarbij je echt het gevoel krijgt dat Broadway naar Nederland is overgewaaid. Maar in een musical wil je toch ook goed uitgespeelde humor en personages met wie je kunt meeleven. Helaas blijft de vraag of Dolly en Horcus elkaar in de armen zullen sluiten niet heel lang interessant. 

Hello, Dolly! 

Musical

★★★☆☆

Door MediaLane en TheaterAlliantie. Regie Glenn Casale. Script Michael Stewart, muziek en liedteksten Jerry Herman. Vertaling Jan Rot. 

8/3, Nieuwe Luxor Theater Rotterdam. Tournee t/m 3/1/2021.

De musical Hello, Dolly!, met centraal Freek Bartels als Cornelis HekkelBeeld Roy Beusker
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden