Oude coryfeeën en jong Russisch talent bij programma over Lenfilm

Het Rotterdamse filmtheater Lantaren/Venster wijdt een uitgebreid programma aan de vermaarde Lenfilmstudio in het voormalige Leningrad...

Van onze medewerkster

ROTTERDAM

Het is nog niet zo lang geleden dat de naam Lenfilm Studio kleine rillingen over de ruggen van cinefielen deed lopen. Het waren de perestrojka-jaren waarin de ene na de andere prachtige maar lang verboden Lenfilm-productie van de plank werd gehaald. Op het Rotterdamse filmfestival werden de makers uit Leningrad met open armen onthaald: Aleksej German van Mijn vriend Ivan Lapsjin, Aleksandr Sokoerov van De Tweede Cirkel.

Zij waren de hoop van elke filmminnende natie, maar de belofte werd niet ingelost. 'Ik ben bang voor wat er zal gebeuren als het nieuwe financieringssysteem gaat werken', zei Aleksej German begin jaren negentig. 'Lenfilm wordt een commercieel bedrijf. Wij kunnen geen commerciële films maken. Ik ben bang dat wij onze goede positie als Russische cinema zullen verliezen.' Profetische woorden. Weinig of niets werd meer vernomen van Lenfilm, dat uiteen is gevallen in enkele onafhankelijke studio's.

Het Rotterdamse theater Lantaren/Venster besteedt in april een programma aan Lenfilm. In het Cinematheek-programma Aan de oever van de Neva wordt de kennismaking met oude coryfeeën hernieuwd en nieuwe talent als Alexander Rogozjin (De Wacht) voorgesteld.

Het programma omvat drie onderdelen. In het eerste, door de Russische filmcriticus Andrej Plakhov samengestelde programma Het Venster op Europa wordt ingegaan op de wisselwerking tussen St.-Petersburg en Europa.

Het door Lantaren/Venster-programmeur Leo Hannewijk samengestelde programma The Rise and Fall of Lenfilm Studio biedt een overzicht van de ontwikkelingen bij Lenfilm met filmparels uit het verleden, zoals Germans Twintig dagen zonder oorlog en Sokoerovs pijnlijke onverschilligheid, maar ook meer recente films als De wals van het toeval en Vaarwel ganzen.

Filmmaakster Natalie Alonzo Casale (Memory of the Unknown) zocht en vond in Petersburg een groot aantal buiten de studio's om gemaakte, recente experimentele films, video's, muziekfilms en documentaires die een beeld geven van de Sint Petersburgse underground. Haar programma heet In de Schaduw van Lenfilm en besluit het festival, dat Russische filmmakers als gast ontvangt.

Aan de oevers van de Neva, films uit Leningrad/Sint Petersburg. 2 t/m 23 april. Theater Lantaren/Venster Rotterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.