InterviewDirigent Otto Tausk

Otto Tausk gaat fusieorkest Phion leiden. ‘Ik denk dat ze in mij een verbinder zien’

Tausk heeft eerder voor een fusieorkest gestaan. Wat is zijn aanpak?  

Otto TauskBeeld Sarah Wijzenbeek

Phion, het orkest dat is ontstaan door de fusie van Het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten, heeft een chef-dirigent gevonden: Otto Tausk (49). De Wageninger verbindt zich voor in ieder geval twee jaar aan Phion, dat voorlopig twee standplaatsen houdt en met twee ‘orkestkernen’ blijft werken, een in Arnhem en een in Enschede. Tausk blijft daarnaast chef-dirigent van het Canadese Vancouver Symphony Orchestra.

U wilde wat vaker thuis zijn?

‘Sinds half maart ben ik onafgebroken bij mijn gezin geweest. Ik vloog altijd in en uit, was soms weken weg. Als ik terugkwam, zag ik dat mijn kinderen weer een stuk groter waren geworden. Ik merk nu hoe waardevol het is om ze elke dag te zien groeien. Zo is het ook fijn om een orkest te hebben waar je vaak en intensief mee samenwerkt.

‘Dat rondvliegen voor gastdirecties zie ik voorlopig niet meer gebeuren. Volgende week mag ik wel weer naar Vancouver. Omdat daar maar vijftig mensen in een ruimte mogen zijn, doen we ons hele seizoen online. Ik moet eerst twee weken in quarantaine. Gelukkig heeft iemand binnen dat orkest een vakantiehuis aan de Sunshine Coast aangeboden zodat ik wel naar buiten kan.’

Waarom heeft Phion voor u gekozen?

‘Phion moet echt één organisatie worden. Ik denk dat ze in mij een verbinder zien. Alles ligt nog open. Juist dat we alle kanten op kunnen, vind ik interessant.’

U heeft eerder bij een fusieorkest gewerkt, Holland Symfonia. Hoe maak je één orkest van twee orkesten?

‘Je moet als dirigent een helder muzikaal doel voor ogen hebben en zorgen dat dat ook het doel van de musici wordt. Wat dat doel is, hangt af van het stuk dat op de lessenaars staat. Mijn vak is dirigeren, ik benader alles vanuit de muziek; de organisatiepsycholoog uithangen, helpt mij niet.

‘Je hoort wel eens van verschillende bloedgroepen bij fusieorkesten. Bij Holland Symfonia heb ik me daar bewust afzijdig van gehouden en deed ik alsof mijn neus bloedde als het daarover ging. Ik zou oprecht niet weten of de eerste fagottist nou uit het Nederlands Balletorkest of uit het Noordhollands Philharmonisch kwam. Ook bij Phion wil ik onbevooroordeeld zijn.’

Het is de bedoeling dat Phion uiteindelijk wel één orkest wordt. Hoe gaat dat in zijn werk? Worden er musici doorgeselecteerd?

‘Daar wordt nog helemaal niet over gesproken. Met zo’n gedachte, of ik de ene musicus geschikter vind dan de ander, wil ik ook echt niet aan dit project beginnen. Dat leidt af van waar het om gaat: de muziek. We kunnen wel degelijk met twee groepen spelen, maar toch één orkest zijn. Mijn vorige orkest in Sankt-Gallen in Zwitserland speelde ook vaak in een week een opera én een symfonie. Je bent één als er vanuit één gedachte wordt gespeeld. Als je tegelijk ademt en het stroomt, dan is het geslaagd.’

Het orkest heet voluit: Phion, Orkest van Gelderland en Overijssel. Wat vindt u van die naam?

‘Haha. Ik vind Phion goed, pakkend klinken. Ik vind het sterk als we ouderwetse associaties achter ons kunnen laten. De naam straalt iets nieuws uit, toekomst. Weet je, zo’n naam: het is maar een etiket.’

Otto Tausk leidt Phion van 11/9 t/m 13/9 in Beethovens Eerste symfonie en het Pianoconcert van Joep Franssens. De concerten zijn in Musis (Arnhem), De Vereeniging (Nijmegen) en Muziekcentrum Enschede.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden