Originele ontwerpers aan de slag met impressies van museumbezoek

De interpretatie van de bezoeker als startpunt van een nieuwe interpretatie

Originele ontwerpers aan de slag met impressies van museumbezoek. Dat moet iets moois opleveren.

Groepsfoto, uit Zeeuws Museum X Das Leben am Haverkamp. Foto Lennarts en de Bruijn

Ze staan nog steeds op mijn netvlies: de mollige in goudkleurig plakband gewikkelde mannen die met stroperige bewegingen om een stel in lange gewaden geklede modellen cirkelden. Hetzelfde geldt voor de felgekleurde, metershoge opblaaspoppen, die tegen het einde van de show tevoorschijn kwamen; ze begonnen fier en vrolijk, om vervolgens langzaam in elkaar te zakken. De show waarmee modecollectief Das Leben am Haverkamp een jaar geleden debuteerde tijdens Amsterdam Fashion Week was zeldzaam verrassend, overdonderend zelfs. Het Zeeuws Museum wijdt een expositie aan het collectief.

Met hun werk leveren Dewi Bekker (27), Anouk van Klaveren (26), Gino Anthonisse (29) en Christa van der Meer (29) commentaar op de modewereld. Ze hebben weinig met de heersende schoonheidsidealen en de marketing waarmee van een simpel T-shirt een onmisbare basic wordt gemaakt. Of ze ook draagbare mode lieten zien? Nauwelijks. Maar dat hoeft niet per se als het om zulke jonge ontwerpers gaat. Die zijn nog geen onderdeel van de gevestigde orde, die hoeven niet in groten getale te produceren en hebben niets te maken met aandeelhouders die uit zijn op groei. Kortom: ze kunnen zich een experimentele aanpak veroorloven.

Bekker, Van Klaveren, Anthonisse en Van der Meer studeerden samen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en begonnen als collectief in een atelier aan de Haverkamp, een straat in de Haagse wijk Mariahoeve. Net als veel andere jonge ontwerpers vinden ze dat de nadruk in de mode momenteel te veel ligt op steeds sneller en steeds meer. Met hun werk zetten ze vraagtekens bij het productietempo van veel grote modemerken en zoeken naar alternatieven.

Foto Lennarts en de Bruijn

Ik vraag me af of het dit collectief ooit zal lukken een rendabel modemerk op te zetten. Want zo'n metershoge opblaaspop op de catwalk is spectaculair, maar wat is de volgende stap? Dat hoeft geen modemerk te zijn, vinden ze nu. Voorlopig willen ze maar één ding: de vrijheid hun eigen wereld te creëren. En dankzij freelance opdrachten op het gebied van vormgeving en conceptontwikkeling en werk als goudsmid (Van Klaveren) en docent (Bekker, Anthonisse en Van der Meer) hebben ze die vrijheid ook financieel.

Dit voorjaar is hun werk te zien in het Zeeuws Museum. De tentoonstelling is gebaseerd op veertig depotstukken uit het museum. De ontwerpers hebben willekeurige bezoekers gevraagd die stukken te omschrijven en ze zijn met die omschrijvingen aan de slag gegaan, zonder de originelen zelf te zien. Kortom: de interpretatie van de bezoeker, normaal het eindpunt, als startpunt van een nieuwe interpretatie. Dat is een origineel idee. Ik ben benieuwd naar de uitvoering.

Zeeuws Museum X Das Leben am Haverkamp, 17/2 t/m 3/3-2019, Zeeuws Museum, Middelburg.