Organisator festival hoopt op 'langdurige liefdesrelatie' met Martinistad; Groningen wil stad van de kamermuziek worden

Salzburg, Glyndebourne, Bayreuth. Groningen droomt ooit in het rijtje van beroemde klassieke muziekfestivals te worden opgenomen. Als Europese stad van de kamermuziek....

Van onze verslaggever

Wio Joustra

GRONINGEN

Het Internationale Kamermuziek Festival, dat van Hemelvaartsdag tot en met Pinksterzondag in Groningen wordt gehouden, is het eerste in Nederland, en als het aan de organisatoren ligt wordt het een jaarlijks terugkerende traditie. Initiatiefnemer Christiaan Bor hoopt op een 'langdurige liefdesverhouding' met de Martinistad.

Nog voor ook maar een noot is gespeeld op het eerste festival, is de Amsterdamse violist al met het programma voor 1998 bezig. Bor wil dan afsluiten met de kameropera La Serva Padrona van Pergolesi. Voor dit jaar kon hij de productie daarvan net niet rond krijgen.

Bor en zijn internationale muziekvrienden vormen al sinds 1981 het Reizend Muziekgezelschap, dat uit achttien musici uit alle hoeken van de wereld bestaat. 'Bor komt zijn vrienden een paar keer per jaar in het buitenland tegen', zegt Yvonne van den Berg van de organiserende Stichting Noordelijk Muziekcentrum. 'Hij wilde nu wel eens in eigen land een festival aan die ontmoetingen vastknopen.'

Waarom Groningen? In de Randstad - met name Amsterdam en Utrecht - gebeurt al veel op het gebied van de klassieke muziek. Uit de grotere steden in de 'periferie' - Maastricht, Groningen en Enschede - werd de noordelijke stad met de bijnaam 'Klein Amsterdam' gekozen vanwege het gunstige culturele klimaat. In de woorden van Bor een levendige, jonge stad met op loopafstand van elkaar zalen, ruimtes en kerken waar kamermuziek goed tot zijn recht kan komen.

Met bovendien een gemeentebestuur dat de ambitie heeft van Groningen een echte festivalstad te maken. Een herkenbaar festival in een vaste tijdsperiode kan tot die reputatie bijdragen. Vooral Groningers tonen belangstelling voor het festival. De landelijke interesse moet volgens Van den Berg nog duidelijk groeien. Van de zevenduizend kaartjes is de helft verkocht.

Groningen dus, 'ain wondre stad, ain pronkjewail' volgens het Grönnens Laid. Daarmee begint het festival: iedereen in de stad die een strijkinstrument bespeelt, mag donderdag samen met de twee studentenorkesten het regionale volkslied ten gehore brengen op het pleintje bij het Gronings Museum. Wellicht wordt er het Guinness Book of Records mee gehaald. Maar het hoofddoel is volgens Van den Berg de stad te laten weten dat het festival is begonnen.

Daarna komen alle facetten van de kamermuziek aan bod. Van barok, via romantiek tot eigentijds. Van werken van Brahms, Mozart, Schubert, Mendelssohn en Sjostakovitsj tot ongewone stukken als het Octet van Hindemith. Van klinkende namen als violist Vadim Repin en 'pianoleeuw' Grigori Sokolov tot minder bekenden als de zangeressen Anne Grimm en Lina Mkrtsjan.

Vooral naar het concert van de laatste wordt door liefhebbers reikhalzend uitgekeken. Bor, die haar voor het eerst hoorde in Sint-Petersburg, beschrijft de stem van de jonge Russin met de onuitspreekbare naam als pure magie. Ze zingt zondag in de Kleine Zaal van Cultureel Centrum De Oosterpoort liederen van Russische componisten als Glinka, Sviridov en Rachmaninov. Het is haar eerste optreden in Nederland.

Andere hoogtepunten van het grote festival in de Oosterpoort, Pepergasthuiskerk, Doopsgezinde Kerk, Jozefkerk, Conservatorium en Schouwburg zijn het openingsconcert van Repin met Michail Moeratsj aan de piano (Grieg, Prokofjev en Beethoven) en de concerten van het Reizend Muziekgezelschap op dinsdag 13 en zondag 18 mei.

Bovendien is er de al uitverkochte Avond der Violen, waarop Herman Krebbers, Jaap van Zweden, Edwin Blankenstijn en Bor onder meer Vivaldi's concert voor vier violen ten gehore zullen brengen.

Het festival presenteert daarnaast de wereldpremière van een strijksextet van de jonge Nederlandse componist Alexander Comitas dat speciaal voor het festival is geschreven in opdracht van het Reizend Muziekgezelschap.

De finale, op 18 mei, verzorgt het Mendelssohn Kamerorkest met twee sterren van de Scala in Milaan: de mezzo-sopraan Gloria Banditelli en de bariton Alfonso Antoniozzi.

Internationaal Kamermuziek Festival, Groningen, van 8 tot en met 18 mei, inlichtingen: 0900-2023050 of bij VVV Stad Groningen: 050-3135713.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden