Orfeo schittert als een discobal in Audi's laatste regie bij Nationale Opera, maar diepere laag mist

Een onvergetelijk slotakkoord is het niet geworden

Opera, La morte d’Orfeo. 23/3, Nationale Opera, Muziekgebouw aan ’t IJ Amsterdam. Herh. 26/3

La morte d'Orfeo Beeld Ruth Walz

Regie Pierre Audi, Les Talens Lyrique o.l.v. Christophe Rousset

In Monteverdi’s L’Orfeo (uit 1607) zien we hoe Orfeo probeert zijn dode geliefde Euridice uit de onderwereld te halen, maar daar niet in slaagt. Einde. Wie wil weten hoe het de zingende halfgod daarna vergaat, moet naar La morte d’Orfeo van Stefano Landi, te zien op het Opera Forward Festival in Amsterdam. In 1619 componeerde Landi deze tragikomische barokopera, die precies begint waar Monteverdi eindigde. Ook muzikaal is het werk verwant.

Orfeo is jarig en iedereen mag op zijn feestje komen, behalve Bacco (wijngod Bacchus) en zijn gevolg. Vrouwen en wijn – hij heeft er genoeg van na het verlies van zijn grote liefde. De Maenaden zijn woest dat deze voormalige womanizer ineens niets meer van hen moet hebben. Ze scheuren hem ritueel in stukken. In de onderwereld herkent Euridice Orfeo tot overmaat van ramp niet meer: hij wordt klaterend uitgelachen. Als troost bieden de goden hem een plek aan het firmament. Orfeo accepteert het aanbod, in een pak dat schittert als een discobal en met een gouden doornenkroon op zijn hoofd. Glamoureuzer is deze Jezusfiguur nooit geweest.

La morte d’Orfeo is Pierre Audi’s laatste regie als artistiek directeur van de Nationale Opera, voordat hij naar Aix-en-Provence vertrekt. Een onvergetelijk slotakkoord is deze productie echter niet geworden.

Deels is dat de schuld van Landi, want hoewel hij het publiek genereus trakteert op weldadige koorzangen, komt het verhaal dramaturgisch niet echt tot leven. De zangers zingen prima, maar het blijft een schouwspel op afstand. Juan Francisco Gatell, in een babyblauw pak met geföhnd Liberace-haar, is in deze productie eveneens een iets te cartooneske Orfeo. Zelfs verborgen onder een sluier, als geest, brengt hij geen diepere laag in zijn rol aan.

Persis Bekkering

La morte d'Orfeo Beeld Ruth Walz
La morte d'Orfeo Beeld Ruth Walz
La morte d'Orfeo Beeld Ruth Walz
La morte d'Orfeo Beeld Ruth Walz
La morte d'Orfeo Beeld Ruth Walz
La morte d'Orfeo Beeld Ruth Walz
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.