Ordening in de informatie-lawine

We komen om in de berg informatie. Wie erin slaagt die te ordenen, vult het gat in de markt....

Door Heleen van Lier

Amsterdam Op internet staat informatie over ieder denkbaar onderwerp en kan contact met mensen over de hele wereld worden gelegd. Dat weet iedereen. De webentrepreneurs die vorige week aanwezig waren op The Next Web-conferentie (zie inzet) al helemaal. De vraag die op het lustrum van de Amsterdamse internetconferentie vaak werd gesteld, is er echter een waarop nog lang niet iedereen het antwoord kent: hoe ordenen we al die informatie?

Uit een onderzoek uit 2008 bleek al dat de helft van de beroepsbevolking weleens last heeft van information overload. De vele beschikbare communicatiemiddelen vergemakkelijken het communiceren aanzienlijk, maar zorgen ook voor een overvloed aan berichten. Dit zorgt er voor dat we in toenemende mate onbereikbaar raken. Op veel van deze berichten wordt vaak pas laat en steeds vaker helemaal niet gereageerd, zo blijkt uit het onderzoek dat marktonderzoeksbureau Heliview Research in opdracht van Microsoft uitvoerde.

Daar zit een gat in de markt, dachten in ieder geval drie van de beginnende internetbedrijfjes die meededen aan The Next Web Startup Rally. Zij richten hun pijlen op het ordenen van alle onlinecommunicatie. Inbox2, een startup die voortkomt uit de TU Delft, was een van de 25 finalisten – gekozen uit 245 inzendingen – op The Next Web-conferentie. Het bedrijfje presenteerde er voor duizend aanwezigen zijn poging om berichten die van allerlei kanten komen te bundelen in één interface.

De dienst is gericht op het simplificeren van de informatiestromen die via het internet op ons afkomen. ‘Mensen zijn primair geïnteresseerd in contact met andere mensen. Onze missie is om alles wat er gebeurt in hun onlineleven zonder gedoe te kunnen verwerken’, zeggen de makers van de gratis te downloaden ‘lifestyle-applicatie’. Inbox2 verzamelt alle berichten, documenten, links en contacten van verschillende e-mailadresssen en sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter. Binnen de applicatie kunnen berichten worden gelezen, beantwoord en er kan worden gezocht op onderwerpen.

Ook de makers van MailSuite zien brood in het samenvoegen van berichten en gesprekken die op blogs, op sociale netwerken en via e-mail worden gevoerd Het blijkt dat mensen van gemiddeld twee sociale netwerken lid zijn (onderzoek InSites) en gemiddeld drie e-mailadressen hebben (Jacob Nielsen).

Het sturen van privéberichten is tevens de populairste bezigheid op sociale netwerken. MailSuite maakt het mogelijk alle berichten te kunnen lezen, zonder in te hoeven loggen op al deze verschillende plekken. Ook kan een gebruiker zelf kiezen wanneer bepaalde berichten worden doorgegeven.

Zo kan, als de gebruiker dat wil, werkmail bijvoorbeeld na werktijd niet worden getoond. ‘Zo besparen we tijd en bewaken we onze geestelijke gezondheid’, aldus de makers van Mail Suite.

Pip.io richt zich alleen op sociale netwerken en niet op e-mail, maar heeft hetzelfde principe als MailSuite en Inbox2: hoe behap ik alle communicatiestromen? In het geval van Pip.io gaat het om Twitter, Facebook, Youtube, of nieuwsstromen rond bepaalde thema’s of locaties. Pip.io noemt zichzelf het eerste sociale besturingssysteem, zeg maar het Windows van de sociale media. Alle mogelijke communicatievormen, van privéchats tot publieke discussies, kunnen in één interface worden bijgehouden.

Deze ontwikkelingen zouden moeten leiden tot efficiëntere levens. Volgens Timothy Ferris, één van de keynotesprekers op The Next Web, is dit ‘het ultieme doel in het leven’. De Amerikaan, auteur van het boek The 4-Hour Workweek, heeft als motto: ‘Doe vooral wat je leuk vindt, maar doe het op een slimme manier, zodat je er meer van je kostbare tijd aan kan besteden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden