Orde in de chaos van Turkse tv-zenders

Ron van der Heiden (38) en de broers Hakan (40) en Volkan (38) Korkmaz geven vanaf 4 december een Turkstalige tv-gids uit, voor alle Turken in West-Europa....

TEKST GER POST . FOTOGRAFIE JUDITH VAN IJKEN

Hakan Korkmaz, een van de initiatiefnemers van de televisiegids Tüm TV, bladert door de programmagegevens in het proefexemplaar en somt op: 'Het begint bij de grote commerciële zenders, dan de publieke omroepen, de nieuwszenders, sportkanalen, themazenders, filmkanalen,muziekzenders en de regionale zenders.'Wat hij maar wil zeggen: een Turk met een schotel heeft veel om uit te kiezen. In Tüm TV staan in totaal 41 Turkse zenders. Korkmaz: 'En dat is een selectie, want we hebben ze niet allemaal in het blad opgenomen.

Er zijn wel honderd Turkse zenders.' Dat hij en zijn broer Volkan het idee kregen voor een tv-gids speciaal voor Turken, is dan ook niet verwonderlijk. Bovendien: 'Turken kijken heel veel tv.' Hakan en Volkan Korkmaz werkten in de reclamewereld toen ze constateerden dat er in Nederland geen tijdschrift bestaat dat Turken weet te bereiken.

Tegelijkertijd zagen de broers dat de grote Turkse zenders hun landgenoten in West-Europa steeds meer als een serieuze doelgroep beschouwden. Een aantal omroepen zendt zelfs speciale programma's voor hen uit.

Een jaar geleden begonnen ze aan hun nieuwe project. Als eerste spoorden de twee Ron van der Heiden op, een oude kennis met verstand van tijdschriften uitgeven. Hij had het blad Formule1 opgezet en dat eind jaren negentig voor een mooi bedrag aan VNU (nu Sanoma Uitgevers) verkocht.

Toevallig had Van der Heiden nu even niks te doen: hij had zojuist een dvd over het leven van wijlen Formule 1-coureur Ayrton Senna uitgegeven en 'begon zich net een beetje te vervelen'.

De drie richtten de uitgeverij Tum Media op en vestigden zich op het mediapark in Hilversum.

Tv-guide Tüm TV, dat met een oplage van 300 duizend zal beginnen, moet eigenlijk meer dan een programmablad worden. In het 132 pagina's tellende tijdschrift is wekelijks ruimte voor sport, gezondheid, auto's en lifestyle. De nadruk zal liggen op verhalen uit de wereld van het Turkse entertainment. De taal in het blad is Turks, vandaar dat alle mensen die voor het blad werken van Turkse afkomst zijn. Dit klinkt niet echt als het toonbeeld van integratie, beseffen de initiatiefnemers. Van der Heiden, naar eigen zeggen de enige 'kaaskop' in het bedrijf: 'Verdonk zal het ongetwijfeld een warm hart toedragen.' Om serieus te vervolgen: 'Het is wel het enige medium waarmee de overheid met de doelgroep kan communiceren. Dat zou zij eigenlijk alleen maar moeten toejuichen.' Hakan Korkmaz valt hem bij: 'Als we dit blad niet zouden maken, zou de integratie echt niet sneller gaan. De mensen blijven toch naar de Turkse televisie kijken.' De belangrijkste reden om Tüm TV in het Turks te verspreiden, is zakelijk. De uitgevers gaan het blad niet alleen in Nederland uitgeven, maar ook in Duitsland, België en Oostenrijk, waardoor de potentiële afzetmarkt in één keer bestaat uit zo'n vier miljoen mensen.

Van der Heiden: 'De doelgroep is te klein als we het in de Nederlandse taal zouden uitgeven. We richten ons primair op Duitsland, want daar wonen bijna drie miljoen Turken.' Hakan Korkmaz: 'Misschien gaan we ook nog naar Frankrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen, maar daarnaar moeten we nog nader onderzoek doen: in welke gebieden wonen de Turken vooral en hoe groot worden dan de verspreidingsgebieden?' Als het eerste nummer van het blad verschijnt, willen de ondernemers ook een website lanceren. En het zoveelste televisiekanaal.

Maar dat is juist om orde te scheppen in de chaos van televisiezenders die via de schotel binnenkomen, benadrukt Van der Heiden. 'Het is de bedoeling dat je avondje tv-kijken begint bij Tüm TV, zodat je ziet welke programma's er komen. Het borduurt voort op het idee van de tv-guide in Amerika.' In de onderhandelingen met de Turkse zenders, maakten de gebroeders Korkmaz gebruik van hun oude connecties. Die contacten deden de broers op toen ze eind jaren negentig met hun lied Do Be Di op nummer 1 stonden in de Turkse hitlijsten en geregeld te gast waren in Turkse radio- en televisieprogramma's.

Hakan Korkmaz: 'Een familie bezat een grote krant in Turkije en het grootste televisiestation ATV. De zoon van die familie was een grote fan van onze band en via hem kwamen we weer bij de juiste personen die ons konden helpen met de tv-gids.' De gebroeders Korkmaz, bij wie het produceren en componeren van muziek nu even op een laag pitje staat, werkten ooit ook samen met Ellen ten Damme en in de Utrechtse band van de Korkmazzen, Jeunes Turcs, begonnen Katja en Birgit Schuurman hun zangcarrière.

Linda de Mol Bij de grote zender ATV werkt Hülya Avar, volgens Hakan Korkmaz de 'Turkse Linda de Mol'. De uitgevers hebben haar op het oog als columnist; de onderhandelingen zijn in volle gang. 'Met de zender ATV hebben we een deal gesloten voor meerdere reclamecampagnes. Zij willen graag meewerken aan het blad als ze er een beetje goed in komen.' Gaat dat niet ten koste van de objectiviteit van het blad? 'Dat kunnen we heel goed scheiden', zegt Korkmaz. Van der Heiden vult aan: 'Het enige wat we de zender hebben beloofd is dat hun programmering als eerste in het blad zou komen. Maar ATV heeft het grootste marktaandeel in Turkije en was dus sowieso als eerste in het blad aan bod gekomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden