Opzij komt met Ophij, voor de feministische man

Opzij lanceert donderdag een manneneditie: Ophij. Het feministische mannenblad wordt eenmalig cadeau gegeven bij een abonnement op Opzij. Het moet feminisme 'laagdrempeliger' maken voor mannen.

Beeld Cover Ophij.

'Er ligt nog een te groot taboe op mannen om zich uit te spreken als feminist', zegt hoofdredacteur Irene de Bel. 'Mannen ondervinden net zoveel hinder van ongelijkheden in taakverdeling en stereotype opvattingen. Maar ze moeten ook stoer zijn, en dat brengt ze in een lastig parket.'

Ophij zal, hoopt zij, voor mannen de drempel verlagen om over feminisme te lezen en spreken. 'Het moet minder dwingend zijn dan Opzij voorheen. Geen keuzes opleggen, maar ruimte bieden aan verschillende inzichten over hoe je leven in te richten. Sommige vrouwen zien in Neelie Kroes een rolmodel, anderen in Beyoncé. Minstens zo belangrijk is de visie van de man.'

In Ophij toont bijvoorbeeld televisiemaker Filemon Wesselink zich een betrokken vader en worstelt scenarioschrijver Willem Bosch met zichzelf als 'mascotte van het feminisme' sinds zijn stuk in de Volkskrant in 2013 'Ich bin ein Feminist'. Als Ophij succesvol is, komt Opzij met een betaalde editie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden