OPTA laat spammer, providers en KPN zijn spierballen zien

De OPTA heeft de directeur van een bedrijf in Breda een boete opgelegd van 55 duizend euro wegens het verzenden van spam (ongewenste reclame per e-mail)....

De boete viel zo hoog uit, omdat de spammer waarschuwingen heeft genegeerd, aldus voorzitter Chris Fonteijn van de OPTA tijdens de presentatie van het jaarverslag.

De directeur van ID2001, een personeelswervingsbureau, maakte voor de verzending van de spamberichten gebruik van een techniek die wordt aangeduid met war driving. Daarbij rijden computerinbrekers rond met een laptop en speuren ze naar draadloze netwerken die niet zijn afgegrendeld tegen pottenkijkers. Als ze een onbeveiligde verbinding vinden, nemen ze die over om spam of virussen te verspreiden, of om andere computers aan te vallen.

ID2001, dat volgens zijn website bewust maatschappelijk ondernemen nastreeft, laat weten dat het de boete zal aanvechten.

Volgens Fonteijn bevestigt het voorval met ID2001 nog eens ‘hoe belangrijk het is dat consumenten hun internetverbinding beveiligen’. De internetaanbieders spelen volgens hem daarbij een belangrijke rol. De OPTA heeft vorige maand gezegd dat het op dit terrein strengere verplichtingen wil opleggen aan de providers. Die zouden maatregelen moeten nemen om klanten te beschermen.

Op het voornemen van de toezichthouder is verdeeld gereageerd. De technisch directeur van provider Xs4all, Simon Hania, noemt het plan niet effectief en getuigen van regelzucht. Volgens Haina nemen de (goede) aanbieders al heel wat maatregelen. ‘We gaan nu een reguleringscircus optuigen voor iets dat er al is.’

De OPTA wil op meer terreinen een betere kwaliteit van de dienstverlening afdwingen. Als voorbeeld noemde voorzitter Fonteijn de problemen bij Internetplusbellen, de dienst van KPN die breedbandinternet combineert met internettelefonie. ‘We zitten op het puntje van onze stoel, maar we hebben vrijwel geen mogelijkheden KPN te dwingen hun standaarden aan te passen.’

Gisteren maakte het telecombedrijf bekend dat het aantal nieuwe aanmeldingen voor Internetplusbellen bijna is gehalveerd. Dat zou verband houden met de vele problemen rond de dienst. KPN schroefde eerder de werving van nieuwe abonnees terug. Topman Scheepbouwer zei dat de problemen grotendeels zijn verholpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden