Opsporing Verzocht opent YouTube-kanaal

Het AVRO-programma Opsporing Verzocht heeft sinds dinsdag een eigen kanaal op YouTube. De makers willen daarmee nieuwe doelgroepen aanboren, maakten zij dinsdag bekend.

ANP

Het televisieprogramma dat misdrijven met hulp van kijkers probeert op te lossen, bestaat inmiddels 26 jaar. Gemeten naar kijkcijfers en naar bruikbare tips is het een succesvol programma. De makers willen dat zo houden en varen daarom een crossmediale koers. Ook op radio (Arbeidsvitaminen, 3FM) en de eigen website zijn berichten van Opsporing Verzocht te vinden. Videowebsite YouTube komt daar nu dus bij.

Het programma komt tot stand door een samenwerking tussen Openbaar Ministerie, politie en AVRO. Van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) kreeg de AVRO 100.000 euro om een apart YouTube-kanaal te ontwikkelen. Daarop zijn eerder uitgezonden items gegroepeerd te zien.

Volgens hoofdofficier van justitie Diederik Greive, namens het OM verantwoordelijk voor opsporingsberichtgeving, kan zo'n YouTube-kanaal een aanvulling zijn bovenop andere internettoepassingen. ‘De huidige website van Opsporing Verzocht, Uitzending Gemist en Google bieden veel mogelijkheden, maar er zijn ook mensen die deze websites en zoekmachines overslaan en direct naar YouTube surfen.’

De hoofdofficier neemt zijn oudste zoon als voorbeeld. ‘Die surft regelmatig rechtstreeks naar YouTube en blijft daar dan wel eens twee uur hangen. Ook via sommige smartphones wordt je rechtstreeks gelinkt naar YouTube en worden zoekmachines als Google overgeslagen. YouTube is een snellere deur om die doelgroepen te bedienen.’ Omdat Opsporing Verzocht op tv een A-merk is denken de makers op YouTube andere mensen te trekken dan de surfers die op zoek zijn naar ‘funfilmpjes’. ‘De kwaliteit op alle mediumtypen van Opsporing Verzocht moet goed zijn’, zegt Greive. ‘Ik zit niet te wachten op funfilmpjes, ik wil tips.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden