Oprichter Raymond Spanjar weg bij Hyves

Hyves-oprichter Raymond Spanjar vertrekt bij Hyves. Dat maakt Spanjar bekend in zijn boek 'Van 3 naar 10.000.000 vrienden', dat vandaag verschijnt. Eind vorig jaar nam Telegraaf Media Groep (TMG) 100 procent van de aandelen van Hyves over voor een totaalbedrag van 53 miljoen euro. Eerder was al bekend dat de waardering voor Hyves was 43,7 miljoen euro was, maar hiernaast ontving Hyves nog voor 9,3 miljoen aan liquide middelen, zo maakt Spanjar bekend.

Toine Heijmans/ Heleen van Lier
Een 'plankende' Raymond Spanjar © Klaas Jan van der Weij Beeld
Een 'plankende' Raymond Spanjar © Klaas Jan van der Weij

Spanjar richtte in 2004 samen met Floris Rost van Tonningen en Koen Kam het sociale netwerk op. De andere oprichters blijven voorlopig wel werkzaam bij Hyves.

De voornaamste reden dat Spanjar vertrekt bij Hyves is reislust, hij gaat na een pauze van 7 jaar zijn wereldreis afmaken. Spanjar begon met het project Startphone, dat later uitgroeide tot Hyves, toen hij met een nekblessure van een mislukt paraglide-avontuur in Argentinië zijn wereldreis moest onderbreken. Het avontuur dat hij met Rost van Tonningen en Kam aanging, mislukte niet. Hyves werd, en is nog steeds, het grootste sociale netwerk van Nederland, met 9,4 miljoen Nederlandse leden en 11,4 miljoen leden wereldwijd.

Kwajongensavontuur
'Van 3 naar 10.000.000 vrienden' is een verslag van een kwajongensavontuur. Van iets dat begon op een kamer in Amsterdam, en uitgroeide tot een bedrijf met 170 mensen. Iets dat iedereen in Nederland bezig hield, van ministers tot huisvrouwen, en de manier veranderde waarop de Nederlanders met elkaar omgaan. Spanjar beschrijft in zijn boek de opkomst van Hyves, de fouten die gemaakt zijn, de onstuimige en onverwachte groei die het netwerk doormaakte en vooral de financiële perikelen die dat met zich meebracht. Al in de begindagen stonden investeerders als Marcel Boekhoorn aan de deur te rammelen. Hyves was bijna overgenomen door Viacom (MTV), Sanoma en PCM, voormalig uitgever van onder andere de Volkskrant en NRC Handelsblad. Het succes leverde tripjes in privéjets en limousines op met de rijken der aarde, en uiteindelijk miljoenen op de bankrekening. 'Dit is het beeld dat je zou zien in een te commerciële Hollywoodverfilming van Hyves. Maar dan echt', zegt Spanjar.

Spanjar heeft zich altijd gemanifesteerd als het gezicht van Hyves. Als woordvoerder naar de media en richting Hyvers, die op een persoonlijke manier benaderd werden door Spanjar. Het leverde hem faam op, zo stond hij in de top 50 van de meest begeerde mannen van de glossy Jackie, werd hij Online Mediaman en een veelgevraagde gast voor televisieprogramma's zoals Secret Millionaire en de Bachelor - die hij afwees. Hij kreeg plotseling aandacht van modellen, Ringtone-prinsessen en een stalker.

Mainstream
Inmiddels is deze roerige fase voorbij. 'Hyves is een ander merk dan vijf jaar geleden. Vijf jaar geleden leefde het in elk geval onder een andere groep mensen. Hyves is nu mainstream, niet meer voor de grachtengordel, maar voor Leeuwarden en Almere.' Commercieel gezien blijft dit interessant, maar Spanjar vindt het wel jammer dat het zo veranderd is. 'Iedereen moest en wilde er bij zijn in 2005, en dat is nu niet meer zo in zekere zin. Het is anders nu.' Facebook is nu de plek waar de cool kids zijn. Toen op blogs de ondergang van Hyves werd aangekondigd, deed dit pijn bij de oprichters. 'Tot onze verbazing blijkt een deel van de reageerders op die artikelen op onze ondergang te hopen. Ik zou willen dat we met zijn allen wat trotser op Hyves zouden zijn. Overal ter wereld domineert Facebook. Hyves is het enige lokale sociale netwerk dat nog overeind staat', zegt Spanjar. De grote vraag is wanneer Facebook Hyves inhaalt, Facebook heeft inmiddels 6,5 miljoen unieke Nederlandse bezoekers per maand tegenover 7,6 miljoen van Hyves. Waar Hyves stabiel blijft, groeit Facebook maar door.

De reden waarom Hyves het in ieder geval een stuk langer heeft uitgehouden dan de rest is, in ieder geval deels, het Raymond-effect geweest. Afgekeken van hoe Myspace-oprichter Tom Anderson automatisch met iedere nieuw lid bevriend was, en hoe columnist Michael Kraland met hilarische nieuwsbrieven iex tot een beweging van betrokken leden maakte, benaderde Spanjar de Hyvers persoonlijk. De jongens hadden weinig doelstellingen en de wensen van gebruikers waren leidend. Mensen met kritiek werden uitgenodigd om mee te lunchen. Door kwajongensgedrag, door via blogs open te zijn over fouten of door bijvoorbeeld aan de Hyvers te vragen of Hyves advertenties moest toestaan om de kosten te financiëren, ontstond er een guneffect. Een Hyver illustreerde dit goed door op de advertentie-vraag te reageren met: 'Wij willen reclame, wij willen reclame'.

Afgebouwd
De afgelopen jaren heeft Spanjar geleidelijk zijn zichtbaarheid binnen het netwerk afgebouwd. Hij trad in 2008 al terug als CEO, toen de huidige directeur Marc de Vries zijn taken overnam. In 2009 kneep hij er zelfs al 'stiekem' een half jaar tussenuit, om in Zuid-Amerika aan zijn boek te werken. Morgen is zijn laatste dag bij Hyves. Met zijn boek geeft hij als het ware het stokje door, hij hoopt hiermee ook de andere mensen van Hyves een duidelijker gezicht te geven. Wat Spanjar na zijn wereldreis gaat doen, weet hij nog niet. 'Misschien nog een boek schrijven, of een film maken. En in startups investeren die ik heel leuk vind.' Maar dat hij nog zo'n bedrijf als Hyves op zal zetten, denkt hij niet. 'Iets opzetten dat zoveel impact heeft gehad in Nederland, dat kun je maar één keer doen'.

Lees het hele interview in de Volkskrant

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden