OmslagDe beste omslagen van 2019

‘Oprechte’ boekomslagen waren het helemaal in 2019, aldus The New York Times

De beste omslagen van het jaar volgens The New York Times.

Sarahmay Wilkonson, Titus KapharBeeld W. W. Norton & Company

Hoe pakte het omslagjaar 2019 uit in de Verenigde Staten? Ongewis, maar lang niet slecht volgens Matt Dorfman, de artdirector van The New York Times Book Review, die elk jaar in december terugblikt op de stemmingen en koersen in twaalf maanden boekontwerp. Eind 2018 noemde Dorfman de trend van dat jaar plenty loud en zag hij vooral ‘confronterende, ronduit botte omslagen’, die volgens hem correspondeerden met het verharde politieke en maatschappelijke debat in de VS.

Ook dit jaar legt Dorfman een verband tussen ontwerptrends en de morele stand van het land. Nu veel traditionele opvattingen over gelijkheid, rechtvaardigheid en ethiek ter discussie staan, signaleert hij de opkomst van boekomslagen die ‘onzekerheid, onbestendigheid of onderzoek’ weerspiegelen. En naar zijn overtuiging zijn het dergelijke ‘oprechte’, aan de tijdgeest gekoppelde ontwerpen die zich kunnen losmaken van de halfhartigheid en ons herinneren aan the possibility of art.

Alex MertoBeeld Farrar, Straus and Giroux

Opvallend genoeg zijn het eerder gevestigde namen dan rebelse nieuwkomers die voldoen aan Dorfmans oprechtsheidscriterium. Voor zijn top-12 van 2019 (zeven romans, een dichtbundel, vier keer non-fictie) selecteerde hij ontwerpers die ook de afgelopen jaren hoog in zijn jaarlijsten stonden, onder wie de gevierde artdirector van uitgeverij Alfred A. Knopf, Janet Hansen, en Gray318 alias John Gray, alom geliefd en geïmiteerd sinds zijn omslagen voor Jonathan Safran Foer.

Hoeveel kanten je nog op kunt binnen de door Dorfman gezochte ‘onzekerheid’ en ‘onbestendigheid’, demonstreert zijn selectie ook. Janet Hansens als een schoorsteen rokende afvalbak op Hiroko Oyamada’s The Factory (‘magisch-realistische, antikapitalistische sciencefiction’) past kennelijk even goed binnen de definitie als de zwartgeteerde koppen op het omslag van Sarahmay Wilkonson en Titus Kaphar voor Felon (misdadiger), de dichtbundel van Reginald Dwayne Betts die aanknoopt bij Black Lives Matter, óók een thema in 2019.

Gray318Beeld Faber & Faber
John GallBeeld Harry N. Abrams
Tyler ComrieBeeld Knopf
Na KimBeeld Farrar, Straus and Giroux
Janet HansenBeeld New Directions
Oliver MundayBeeld Graywolf Press
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden