Oppassen in de zomer uitverkoop

Je kunt nog geen paar weken weg zijn, of de schappen liggen alweer vol met nieuwe restanten in de zomeropruiming van de tv....

Vrijdagavond op Nederland 3 Wie is mijn ex? Een gevalletje van retro, een eufemisme voor uit de oude doos gejatte ideetjes, overgoten met een eigentijds sausje. Want Wie is mijn ex? is niets anders dan wat in de jaren zeventig Zo vader, zo zoon heette, een onberispelijk NCRV-kwisje waarvan de even onberispelijke presentator Gerard van den Berg diezelfde afgelopen vrijdag overleed.

De nieuwe Van den Berg heet Chantal Janzen, de NCRV is nu de AVRO, en de vaders en zonen (en later moeders en dochters) zijn nu ex-en met drie personen (familie, vrienden of buren, en één ex) achter zich. Drie panelleden (vrijdag Fiona Heering, Ruben Nicolaï en Sebastiaan Labrie) moeten na drie vragenronden raden wie de echte ex is van kandidaat Elsbeth.

Janzen slaagt erin het gevatte brutaaltje uit te hangen, Ruben Nicolaï is de olijkerd zoals Rien Poortvliet dat decennia geleden heette te zijn, Fiona Hering de (enige) serieuze die werkelijk lijkt te willen weten waar ze wel en niet om de tuin wordt geleid door de deelnemers.

Een niemendalletje, kortom. Pretentieloos amusement. Maar in al zijn zomerse leegheid moet je concluderen: er is eigenlijk niets mis mee. Alles klopt.

Hoe anders was dat zaterdag op RTL 4. In de uitverkoop stond Robert ten Brink met BN’ers in het park. Een opgepoetste versie van Bananasplit (dat ooit Poets was). De verborgen camera dus – al decennia bron van internationaal vermaak.

Het ‘park’ blijkt steeds een bungalowparkje van de sponsor. Maar wat het meeste stak, was het schrijnende amateurisme in de uitvoering, Robert ten Brink onwaardig.

De grappen missen elke clou, de uitvoering is belabberd, en de BN’ers zijn van c-niveau: zangeres Sita, roddeljournalist Marc van der Linden en ene Lone van Roosendaal, musicalzangeres.

Zij lieten een auto zonder motor repareren, beschuldigden de glazenwasser van het omgooien van een dure vaas, en verleidden een voorbijganger tot een fotoshoot. De makers leken ook zelf al voorbereid op doodse stilte in de huiskamer; zij monteerden onder dit alles de ingeblikte lach van een onzichtbaar publiek. Er is maar één conclusie mogelijk: wat een pijnlijk bedrijfsongeval.

En Zomergasten dan? Daarover morgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden