Opnieuw oplagedaling de Pers

De gratis krant die kwalitatief boven de concurrentie uitsteekt, althans volgens de makers zelf, verkleint het verspreidingsgebied noodgedwongen tot de Randstad.

‘De Randstad betekent voor ons de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht’, aldus Ben Rogmans, directeur/uitgever van De Pers. Volgens hem is de beslissing genomen door Wegener. Sinds vorige maand werken zijn krant en de uitgever van onder meer het Brabants Dagblad en De Gelderlander samen.

Wegener lijkt de regie te voeren, zo blijkt uit een opmerking van Rogmans. ‘Als zij vinden dat het anders moet, wordt het weer iets anders.’ Zowel investeerder/eigenaar Marcel Boekhoorn als Wegener was niet bereid commentaar te geven.

Oude waarden

Onder het motto ‘Gratis, maar niet goedkoop’ verscheen ruim twee jaar geleden, op 23 januari 2007, het eerste nummer van De Pers. Twee andere gratis kranten, Metro en Spits, gingen De Pers voor. Later volgde een vierde, het inmiddels verdwenen DAG.Investeerder Marcel Boekhoorn richtte De Pers op met uitgever Cornelis van den Berg. De nadruk werd gelegd op kwaliteitsjournalistiek. ‘Lezers én adverteerders zijn meer geïnteresseerd in een gratis krant die uitgaat van oude journalistieke waarden dan in een openbaar-vervoer-krantje.’In juli 2008 werden de eerste, forse bezuinigingen aangekondigd.

]]>Trend
De daling van de oplage past in een trend. In het eerste jaar, 2007, verspreidde De Pers ruim 600 duizend kranten. Bij wijze van bezuinigingsmaatregel werd de oplage later ingekrompen tot 444 duizend. In het laatste kwartaal van 2008 was de oplage ruim 300 duizend.

Voor het aantal banen op de redactie heeft de daling van de oplage geen gevolgen, zegt Rogmans. ‘We werken met 40 man en dat blijft zo.’

Volgens Piet Bakker, lector crossmedia aan de Hogeschool Utrecht en hoofddocent communicatiewetenschap aan de UvA, probeert Wegener terrein terug te veroveren dat verloren ging toen AD Nieuwsmedia werd verkocht aan PCM.

Solide basis
‘In de Randstad heeft Wegener daardoor geen solide basis meer. Amsterdam en omstreken is zelfs een wit gebied.’ De huis-aan-huisbladen van Wegener worden vooral buiten de Randstad verspreid.

Bakker volgt de ontwikkeling van de gratis kranten als jaren. ‘Sinds het vertrek van uitgever Van den Berg is bij De Pers de tijd van de blanco cheque voorbij’, zegt hij. Vorig jaar al zocht investeerder Boekhoorn toenadering tot De Telegraaf ‘ en waarschijnlijk PCM’.

Dat lag voor de hand, aldus Bakker. ‘De gevolgen van de economische crisis waren merkbaar aan het worden. De inkomsten liepen met 20, 30 procent terug. Op de lezersmarkt doet De Pers het niet slecht, maar qua inkomsten is het beroerd.’

Snel schakelen
Rogmans: ‘Dat we een gratis krant zijn betekent dat we snel kunnen schakelen, maar ook dat we geen vaste inkomsten uit abonnementen hebben. Dat merken we in deze periode natuurlijk.’ De eigendomsstructuur blijft hetzelfde. ‘Boekhoorn blijft eigenaar en de uitgeverij blijft gewoon bestaan.’

De Pers is voor Boekhoorn een kostbare investering gebleken. Volgens een naar eigen zeggen ‘conservatieve schatting’ van oud-uitgever Van den Berg maakte de krant in de eerste maanden van 2008 per dag 60 duizend euro verlies. In totaal zou Boekhoorn meer dan 50 miljoen in De Pers hebben geïnvesteerd.

Mislukkingen
Bakker denkt dat Boekhoorn door zal gaan: ‘Hij wordt niet graag met mislukkingen geconfronteerd.’

Volgens directeur/uitgever Rogmans is het overigens nog maar de vraag of het met De Pers zo slecht gaat. Hij wijst op de zogenaamde bereikcijfers. ‘Met een oplage 320 duizend bereiken we nu 960 duizend mensen. Toen de oplage 400 duizend was, waren dat er 920 duizend.’

‘Dat betekent niet dat ik denk dat we over het miljoen bereik gaan als we de oplage nog verder terugdringen, maar het betekent wel dat we in staat zijn geweest onze meeleesfactor steeds verder te verbeteren.’

Zijn eigen positie staat niet op het spel, zegt de directeur/uitgever met grote stelligheid. ‘Er is een uitgever nodig en dat ben ik nou eenmaal. Ik blijf hier tot in de lengte van dagen. Waarschijnlijk tot mijn pensioen.’

De Pers
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden