Opnieuw is een werk toch van Rembrandt

Het schilderij David en Jonathan uit museum de Hermitage in Sint-Petersburg kan op basis van 17de-eeuwse informatie opnieuw worden toegeschreven aan Rembrandt.

De authenticiteit van het schilderij werd nooit betwist tot 1989. Toen schreef het belangrijkste Rembrandt-onderzoeksteam, het Rembrandt Research Project, het af als niet-authentiek (C-categorie). Enkele andere auteurs, onder wie Gary Schwartz, bleven overtuigd dat het schilderij van Rembrandt was, ondanks de autoriteit van het Research Project.

Tummers (1974) onderzocht de argumenten die kenners bij toe- en afschrijvingen in de 20ste eeuw gebruikten. Voor deze argumenten bleek geen toetsbare methode, theorie of handboek te bestaan. Daarna bracht ze de kwaliteitscriteria die in de 17de eeuw werden gehanteerd in kaart. Die blijken te verschillen van de hedendaagse criteria. Kijkend met de ogen van de 17de eeuw, wordt duidelijk waarom David en Jonathan als Rembrandt werd gezien. ‘In die tijd werd heel precies genoteerd wat men belangrijk en goed vond aan schilderijen’, aldus Tummers.

Het schilderij, gesigneerd en gedateerd in 1642, was een unieke gevalsanalyse omdat de herkomst sinds het ontstaan bekend is. ‘We weten wie de eigenaren waren. De eerste was een tijd- en stadsgenoot van Rembrandt. Een verzamelaar met een zeer goede reputatie.’

David en Jonathan (Collectie Hermitage) Beeld
David en Jonathan (Collectie Hermitage)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden