Recensie Serie

Opnieuw afleveringen toegevoegd aan The Staircase - het minutieuze en fascinerende verslag van een moordproces (vier sterren)

The Staircase. True crime documentaireserie (13 delen). Regie Jean-Xavier de Lestrade. Te zien op Netflix

In 2005 was de achtdelige documentaire serie The Staircase van de Franse filmmaker Jean-Xavier de Lestrade een sensatie (ook op documentairefestival Idfa, waar de acht afleveringen in één keer vertoond werden). Het minutieuze en fascinerende verslag van een moordproces, met ongekende toegang tot het team van de verdediging, staat aan de wieg van latere series als The Jinx (HBO) en vooral Making a Murderer (Netflix) waar niet zo zeer de waarheidsvinding centraal staat, maar meer de complexe Amerikaanse rechtsgang die het vinden van die waarheid in de weg staat.

‘De trap’ uit de titel bevond zich in het huis van de bekende Amerikaanse auteur Michael Peterson en zijn vrouw Kathleen. Op de avond van 9 december 2001 werd Kathleen dood gevonden onder aan de trap. Daar zou ze zijn aangetroffen door haar echtgenoot die naar de hulpdiensten belde en even later werd gearresteerd als moordverdachte. De omstandigheden waren op zijn zachtst gezegd mysterieus: Kathleen had zware hoofdwonden en de bloedspetters zaten tot op het plafond.

Het proces werd op de voet gevolgd door Amerikaanse media en door De Lestrade, die ook de medewerking van advocaat David Rudolf had gekregen. The Staircase is een uitputtende studie van Amerikaanse juridische strategie, die ons weliswaar in talloze analyses herhaaldelijk naar de trap in het huis brengt, maar geen millimeter dichter bij de waarheid.

Kijkers naar de serie kunnen, al dan niet, geloven in de onschuld van Peterson en worden dan geconfronteerd met het feit dat hij als biseksueel een geheim leven had, waarin hij relaties met mannen had. En dat zijn eerste vrouw ook dood aan de voet van een trap werd gevonden – na een hartaanval. In de familie van Peterson loopt vanaf die decemberavond een breuklijn door de familie (kinderen die geloven in een ongeluk en kinderen die overtuigd zijn van moord en die hem als een monster zien).

Aan het slot van de oorspronkelijke acht afleveringen wordt Peterson veroordeeld. In 2011 werden er twee nieuwe afleveringen aan toegevoegd (oorspronkelijke titel: The Staircase 2: The last chance), nadat bleek dat de doorslaggevende getuigenis van een bloedspetteranalist gebrekkig, zo niet frauduleus was. De man had eerder onschuldige mensen voor jaren achter de tralies gekregen.

Uiteindelijk zijn er onder de vlag van Netflix nu drie afsluitende afleveringen toegevoegd, die het laatste deel van de juridische martelgang bevatten. Peterson is inmiddels een oude man geworden. En nog steeds weten we niets. Ja, dat je zonder een heel sluwe advocaat verloren bent.