Opmerkelijk intieme Matinee

Gaan we met het dreigende vertrek van de programmeur Jan Zekveld, straks het briljante concept van de Matinee verliezen? Een opmerkelijk intieme Matinee, bood alle gelegenheid hier zorgelijk over te mijmeren....

Wie anders dan Zekveld had het immers voor elkaar gekregen,oude en nieuwe werken zo organisch met elkaar te vervlechten? Metzachte koorklanken, omhulde het Huelgas ensemble twee eigentijdsesolowerken met de Lagrime di San Pietro van Lassus, de meestEuropese van de Vlaamse polyfonisten. Al stamt de tekst uit de16de eeuw, in het derde deel smeekt Petrus op zijn knieën omeuthanasie, treurend dat 'het leven' langer bij hem blijft danhij wil.

Ernstig ziek, nam de componist Jan van Vlijmen op 5 oktobervorig jaar in de Grote Zaal nog wilskrachtig de ovaties inontvangst, bij een klaterend applaus voor zijn Inferno (naarDante). Van Vlijmen is niet meer, maar op hetzelfde podium klonknu zijn sterke altfluitsolo Against that time.

Eenzaam en alleen, het hoofd weemoedig naar rechts geknikt,leek de fluitiste Marieke Schneemann in dit lamento soms op eenbeeltenis van Maria. Met een voortreffelijke concentratie, feloplaaiende Flatterzunge, en vervreemdende kleuren zetteSchneemann één grote spanningsboog neer.

Laverend langs elf lessenaars getroostte de violiste HiromiKikuchi zich evenveel moeite voor de Hipartita die GyörgyKurtág aan haar opdroeg. Kurtágs waardige opvolger van desolo-vioolsonate waarmee Bartók zich in de vorige eeuw durfdete meten met Bach, ging eerder deze maand in première tijdensde Berliner Festspiele.

Titel en vorm van Kurtágs werk verwijzen naar Bachsdiepzinnige vioolpartita's. Laat Against that time van Jan vanVlijmen nou ook beginnen met de noten B-A-C-H (Duits voor denoten Bes-A-C-B)! Van Vlijmens opstandige capriccioso, fugace econtrastante, vindt bovendien een evenknie in de bittere passageAgitato, con slancio waarin Kurtág zich laat inspireren door hetinzicht van de schrijver Heraclitus, dat de mens in zijn strijdmet het verlangen zijn ziel dreigt te verliezen.

Almaar herhaalde brede streken in het derde deel van KurtágsHipartita zijn geïnspireerd door Japanse pelgrims. Die weigerenhun ziel te verliezen en nemen de grootste ontberingen op de kooptoe, om hoog in de bergen gelegen kloosters te bereiken.Misschien moest Zekveld daar (net als Schneemann en Kikuchi) maareen voorbeeld aan nemen. Het valt te hopen dat Zekveld de Matineeblijft programmeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden