Oplagecijfers kranten stijgen dankzij digitale abo's

Op papier moeten de kranten nog steeds inleveren, maar door de sterke groei van het aantal digitale abonnees eindigen diverse dagbladen toch in de plus. Dat geldt onder meer voor De Telegraaf en de Volkskrant. Dat blijkt uit cijfers over het afgelopen vierde kwartaal die het oplage-instituut HOI vanochtend heeft gepubliceerd.

De Telegraaf wist na een lange periode van daling de betaalde papieren oplage min of meer te stabiliseren op ruim 460 duizend kranten per dag. Digitaal verdubbelde het aantal abonnees bijna ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, tot 135 duizend, aldus de laatste HOI-cijfers. Beeld anp

De Telegraaf wist na een lange periode van daling de betaalde papieren oplage min of meer te stabiliseren op ruim 460 duizend kranten per dag. Digitaal verdubbelde het aantal abonnees bijna ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, tot 135 duizend, aldus de HOI-cijfers.

De Telegraaf ging in oktober over op het kleine tabloidformaat en trok daarmee veel nieuwe belangstellenden. De krant zei onlangs te hopen van alle nieuwe lezers in elk geval zo'n 20 procent vast te kunnen houden.

De Volkskrant leverde met ruim 221 duizend stuks zo'n 3 procent papieren abonnees in, maar zag er digitaal bijna eenderde bijkomen. Totaal zijn er nu zo'n 65 duizend digitale abonnees, tegen 49 duizend dezelfde periode een jaar eerder. Ook Trouw zat gecombineerd in de plus, maar de tweede krant van Nederland, het AD, bleef ook met de digitale aanwas in de min: opgeteld dik 372 duizend abonnementen, tegen 388 duizend een jaar eerder.

NRC
Dat effect was nog sterker te zien bij NRC Handelsblad en vooral nrc.next. NRC Handelsblad zag het aantal papieren lezers in het vierde kwartaal met 20 duizend teruglopen tot 152 duizend; het aantal digitale lezers groeide met ruim vierduizend tot 33.500.

Next liep in de laatste drie maanden zowel op papier als digitaal terug. Op papier met bijna een kwart tot 36 duizend exemplaren, opvallend genoeg voor de 'jongerenkrant' digitaal ook, met bijna eenvijfde, tot 12.800 lezers. De twee jaar geleden geïntroduceerde zaterdagkrant van nrc.next heeft 19 duizend abonnees (negenduizend op papier, tienduizend digitaal). Mediahuis, de nieuwe Belgische eigenaar van NRC, heeft al aangekondigd als eerste naar de problemen bij Next te gaan kijken.

Bereik
Vanaf het eerste kwartaal van dit jaar gaan de oplagecijfers veranderen. Doordat de papieren en digitale verkopen steeds meer door elkaar lopen en niet duidelijk is wat wel en niet meegeteld mag worden, wordt voortaan het bereik van de kranten en bladen gemeten, ofwel hoe veel mensen hem lezen.

Totale printoplage

Beeld anp

Totale digitale oplage

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.