Oplage landelijke kranten daalt; AD grote verliezer

De totale oplage van de landelijke dagbladen is vorig jaar met 0,6 procent gedaald. In 1998 steeg de oplage van de landelijke kranten nog met 2,8 procent....

Door de dalende krantenverkopen en het stijgende aantal huishoudens werd vorig jaar in 68 van de 100 huishoudens een dagblad gelezen, één minder dan een jaar eerder. Het is onduidelijk welk effect de komst van de gratis kranten Metro en Sp!ts hebben. De meetperiode loopt tot juli 1999, voordat de kranten verschenen. Verwacht wordt dat de losse verkoop door Metro en Sp!ts daalt.

De grootste verliezer van 1999 is het Algemeen Dagblad. Er kwamen 27 duizend kranten per dag minder van de drukpers. Alle landelijke kranten wisten meer vaste abonnees te verwerven, behalve het AD. De krant bereikte een oplage in Nederland van ruim 363 duizend. In het buitenland werden nog eens zevenduizend AD's verkocht. Volgens P. de Jonge, lid van de hoofdredactie, wordt de daling deels veroorzaakt door het minder intensief verkopen van proefabonnementen.

De oplage van De Volkskrant steeg met 2000 stuks of 0,6 procent tot bijna 353 duizend. Trouw is na een stabiele periode aan een voorzichtige klim begonnen. Gemiddeld zijn ruim 114 duizend exemplaren van Trouw verkocht, 2000 meer dan een jaar eerder. Met Het Financieele Dagblad gaat het onveranderd goed. De oplage steeg vorig jaar met ruim 10 procent tot 51 duizend.

De oplage van de regionale dagbladen daalt al een aantal jaren. De daling was vorig jaar minder scherp. De Haagsche Courant springt er negatief uit. De oplage kromp met 7500 tot 120.600.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden