FilmrecensieHillbilly Elegy

Opgroeien in armoe en het tot Yale schoppen: Hillbilly Elegy is een tam en sentimenteel Amerikaans succesverhaal ★★☆☆☆

In deze film, die gebaseerd is op een autobiografische Amerikaanse bestseller, zijn alle scherpe politieke randjes weggewerkt.

Haley Bennett, Gabriel Basso en Amy Adams in ‘Hillbilly Elegy’.Beeld Lacey Terrell/Netflix via AP

J.D. Vance groeide op in het stadje Middletown, Ohio, maar bracht de zomers door bij zijn familie in Kentucky. Daar, in de heuvels van de Appalachen, een van de armste gebieden van de Verenigde Staten, voelde hij zich thuis. Zijn jeugd was niet makkelijk, met een afwezige vader en een verslaafde moeder. Toch schopte hij het tot de universiteit van Yale. Een succesverhaal, dat Vance levendig beschreef in zijn memoires, die verschenen in 2016.

Hillbilly Elegy werd een bestseller, vooral omdat het de aandacht vestigde op de witte onderklasse van Amerika in een tijd dat journalisten naarstig op zoek waren naar verklaringen voor het succes van Donald Trump. Kritiek volgde ook al snel, want Vance had zo zijn eigen, conservatieve kijk op de oorzaken van de armoede in de Appalachen. Het leverde een fel debat op in de Amerikaanse media.

Tijd voor verzoening, moet regisseur Ron Howard (A Beautiful Mind, The Da Vinci Code) gedacht hebben. In zijn door Netflix gefinancierde verfilming van Hillbilly Elegy is iedere verwijzing naar politiek geschrapt. Dat is best een prestatie: de film toont junkies en werkloosheid, maar rept met geen woord over het sluiten van steenkoolmijnen of de achtergronden van de verslavingsepidemie.

Wat overblijft, is een verhaal over een slim kind dat weet te ontsnappen aan het lot dat zijn familie generaties lang is toebedeeld. De jonge J.D. wordt daarbij geholpen door zijn strenge maar liefdevolle oma (Glenn Close), die hem in huis neemt wanneer zijn labiele moeder Bev (Amy Adams) weer eens het verkeerde pad opgaat. Hillbilly Elegy laat ook zien hoe het de oudere J.D. (Gabriel Basso) vergaat aan de universiteit, waar hij met zijn achtergrond uiteraard een buitenbeentje is.

Het levert een sentimenteel en stroperig drama op, hoezeer Close en Adams (bijna onherkenbaar onder pruiken en make-up) ook hun best doen met opzichtig acteerwerk wat leven in de brouwerij te schreeuwen. Het probleem is dat hun personages weliswaar luidruchtig zijn, maar volledig ondergeschikt, terwijl ze veel interessanter zijn dan de brave, saaie J.D.

Hoe komt het bijvoorbeeld dat J.D. er wel in slaagt te ontsnappen aan zijn geboortestreek, maar zijn zus, moeder en oma niet? In een paar flitsen toont Hillbilly Elegy een geschiedenis van huiselijk geweld en tienerzwangerschappen, om dan snel weer over te schakelen naar J.D.’s tamme belevenissen. Daarmee doet de film zichzelf tekort. Hillbilly Elegy is ongetwijfeld bedoeld als ode aan sterke, gehavende vrouwen als J.D.’s oma, maar zet ze intussen op een zijspoor.

Hillbilly Elegy

Drama

★★☆☆☆

Regie Ron Howard

Met Glenn Close, Amy Adams, Gabriel Basso, Owen Asztalos.

116 min., in 20 zalen en vanaf 24 november op Netflix.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden