ConcertrecensieCorey Taylor

Opgewekte punk en speelplezier: Corey Taylor (Slipknot) laat ook als livestream vonken overschieten ★★★☆☆

Taylor is teruggekeerd naar de basis van de metal en alle heavy muziekstijlen: de punk en de rock-’n-roll.

Corey Taylor en band, live in The Forum in Los Angeles.Beeld Steve Thrasher

Vlak voor het concertleven wereldwijd tot stilstand kwam, speelde Corey Taylor met zijn band Slipknot in de Ziggo Dome. Het sfeertje zat er goed in en de moshpits golfden door de zaal, maar het geluid was helaas beroerd.

Vrijdagnacht, bij de eerste grote show van Taylor solo, is alles precies omgedraaid. Geen sfeer te bekennen: Taylor en zijn gelegenheidsband CMFT (Corey Mother Fucking Taylor) spelen in de lege concerthal The Forum in Los Angeles voor een wereldwijd publiek van livestreamkijkers. Leuk om bij te zijn, maar het gros van de ‘aanwezigen’ zal toch sneu alleen met een koptelefoon op achter de laptop zitten. Laat die moshpit maar zitten. Maar dan het bijkomende voordeel: het geluid is geweldig. Als CMFT twee nummers op weg is, vraag je je af hoe deze massieve sound, waarin je toch elke gitaarsnaar en diepe bastoon kunt onderscheiden, via wifi tot je oren kan komen.

Na bijna dertig zeer productieve jaren met zijn metal- en rockbands Slipknot en Stone Sour was zanger en songwriter Taylor toe aan iets persoonlijks, zei hij in januari in een interview met de Volkskrant. Hij zocht het pure plezier van het liedschrijven, zonder bandverplichtingen en stijlafspraken. Dit weekend verscheen zijn eerste plaat op eigen titel en het moet gezegd: het plezier spat er inderdaad af. Taylor is teruggekeerd naar de basis van de metal en alle heavy muziekstijlen: de punk en de rock-’n-roll. Live in The Forum, voor het oog van de wereld maar in een kille lege zaal, krijgen een tikje ouderwetse maar wel enerverende songs als Culture Head en HWY 666 een stoot adrenaline mee.

Corey Taylor live in The Forum, Los Angeles.Beeld Steve Thrasher

En in de transparante opstelling van een basaal rock-’n-rollbandje zingt Taylor scherp getimed en aangenaam zuiver. Het doet soms wat aan de opgewekte punk van Green Day denken – en natuurlijk duizend andere bands in het genre. Corey Taylor probeert niet bepaald iets geheel nieuws van de grond te krijgen.

De livestreamshow houdt bijna twee uur aan. De oorverdovend stille pauzes tussen de nummers blijven tenenkrommend, daar is niets aan te doen. En halverwege de set zakt Taylor in, als hij aan de piano gaat zitten en het te alledaagse liefdesliedje Home inzet, voor zijn nieuwe liefde. Dat kan hij voortaan beter voor thuis bewaren. Toch is Taylor in The Forum over de volle lengte vermakelijk, al was het maar omdat er weer eens knalgoed live wordt gespeeld, en er vonken overschieten tussen een drummer, een bassist en twee steengoede gitaristen. We hebben het nodig.

Corey Taylors CMFT

Pop

★★★☆☆