Opgeschoonde laboratoriumseks, dat biedt Fifty Shades of Grey (**)

De langverwachte verfilming van de succesroman Fifty Shades of Grey valt ronduit tegen en blijft hangen in veilige mooifilmerij.

Fifty Shades of Grey

Regie: Sam Taylor-Johnson
Met: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Eloise Mumford.
125 min., in 122 zalen

Beeld uit Fifty Shades of Grey

'Het is ingewikkeld', zegt Anastasia Steele, student Engelse literatuur, wanneer haar moeder vraagt naar de man die recentelijk haar leven is binnengewalst. Veel meer heeft ze niet te melden. Alsof ze haar relatiestatus op Facebook aanvinkt.

Dit vluchtige gesprekje, ergens halverwege Fifty Shades of Grey, zegt veel zo niet alles over de steriele wijze waarop de met veel stampij aangekondigde verfilming van E.L. James' erotische bestseller (wereldwijd ruim 100 miljoen keer verkocht) in elkaar is gestoken.

Fifty Shades of Grey is naar alle waarschijnlijkheid het grootste filmevenement van het jaar - en dat in een jaar waarin ook de nieuwe Star Wars uitgaat. Alleen al in Nederland werden voor aanvang van de première ruim 110 duizend kaartjes verkocht, onder meer voor tal van speciale ladies nights. Maandag verscheen een parodie van de trailer op YouTube (Fifty Shades of Buscemi), die in twee dagen meer dan een miljoen keer werd bekeken. Seksuologe Goedele Liekens vindt er wat van ('kijken naar Fifty Shades is gezond'). En afgelopen zomer al anticipeerde filmmaker Paul Ruven op de hype, met zijn verguisde miskleun De overgave.

De kern van Fifty Shades - een mooi, jong, onderdanig meisje worstelt met haar mate van overgave aan de sm-fantasieën van een dominante, steenrijke man - vormt in zekere zin een pleidooi voor een avontuurlijker seksleven. Uitstekend natuurlijk: hoog tijd dat daarmee ook de tegenwoordig tamelijk preutse filmmoraal (wel geweld, nauwelijks bloot) op grote schaal wordt opgeschud.

Maar het werkt niet wanneer die film zélf juist opvallend braaf is.

Fifty Shades begint met een hardlopende Christian Grey, de man naar wie Anastasia's moeder later in de film zal vragen. Grey is succesvol ondernemer: ''s werelds meest sexy single miljardair', koppen de blogs, al maakt de film nooit duidelijk waar hij zich precies mee bezig houdt. Zijn succes uit zich in een close-up van manchetknopen en een la vol keurig gerangschikte dassen. Zijn gezicht blijft, wijselijk, nog even buiten beeld.

Ondertussen is Anastasia (bloemetjesblouse, paardenstaart) onderweg naar het kantoor van Grey, voor een interview in een studentenkrant. Grey is zelfverzekerd en Anastasia een kluns; ze struikelt bij haar entree over de drempel. Het gesprek brengt haar het hoofd op hol. Grey zegt dingen als: 'Zaken gaan over mensen en ik ben goed met mensen.' Zij bijt op het potlood dat hij haar zojuist overhandigde. Buiten moet ze afkoelen in de regen. Fluisterend: 'Lieve help.'

Een farce is het niet, daarvoor oogt het geheel net iets te stijlvol, maar het is wel het begin van een van de meest overschatte en tuttige machts- annex liefdesrelaties in de filmgeschiedenis. Fifty Shades of Grey valt slechts op door de licht vertragende beweging waarmee voormalig Calvin Klein-model Jamie Dornan (Grey) zijn shirt uittrekt. Door het inspiratieloze onderlipbijten van Dakota Johnson (Anastasia). De grootspraak over grensverleggende seks en de magie van totale overgave, terwijl een kietelend zweepje en een ijsblokje in de navel hier ongeveer het maximum aan erotische spanning opleveren.

Wel zijn er close-ups van stalen ringen met rood touw, maar nergens zoomen de makers in op kippenvel, rechtopstaande nekhaartjes of uitgesmeerde lippenstift, laat staan op speeksel, zweet, bloed of sperma.

Opgeschoonde laboratoriumseks, dat biedt de verfilming van Fifty Shades of Grey. De tagline van de film - lose control - is heel ver weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden