Recensie Musical Annie

Opgefriste versie musical Annie biedt weinig nieuws maar is wel een erg creatieve en stijlvolle uitvoering geworden ★★★★☆

De nieuwe versie van de musical Annie, met Willemijn Verkaik als juffrouw Hannigan (midden) en Ida Verspaandonk als Annie (rechts). Beeld Roy Beusker en Annemieke van der Togt

Er is de laatste jaren veel te doen over het wel of niet moderniseren van musicalklassiekers. Mogen we die vrouwonvriendelijke liedtekst of dat racistische grapje van lang geleden vervangen? In New York bereidt regisseur Ivo van Hove zijn moderne versie van West Side Story voor, in Nederland kregen we in 2017 een fraai opgefriste Fiddler on the Roof (Anatevka), met effectieve moderne accenten in spel en vormgeving, maar waarin recht werd gedaan aan de oorspronkelijke  tekst en muziek.

Het artistieke team van Fiddler heeft nu op eenzelfde wijze de tanden gezet in zo’n andere Amerikaanse gouwe ouwe: Annie uit 1977, de familievoorstelling over het 11-jarige roodharige weesmeisje Annie, dat door een multimiljonair met kinderwens wordt verlost van de brute baas van haar weeshuis, Juffrouw Hannigan. Annie speelt zich nadrukkelijk af tijdens de Grote Depressie, met een ongelukkige bevolking in de grauwe straten van New York en een wanhopige regering die zocht naar wat uiteindelijk de New Deal zou worden. De nieuwe Nederlandse versie oogt wat kleding en decors betreft als het Amerika van de jaren dertig van de vorige eeuw, maar er wordt geen specifieke tijd of zelfs stad benoemd en er zijn ook toespelingen op klimaatverandering en vluchtelingen, wat het geheel iets tijdlozer maakt.

Daarbij is miljonair Warbucks hier geen oude, kale, witte man, maar een iets jongere, donkere man, zeer sterk neergezet door Edwin Jonker. President Roosevelt uit het origineel is veranderd in een naamloze vrouwelijke president, erg komisch en trefzeker gespeeld door Doris Baaten. Daarmee hebben we het wel gehad qua opfrisbeurt, want hoofdpersoon Annie is gewoon roodharig gebleven, en een meisje bovendien. Tijdens de tour circuleren er vijf Annies. Ida Verspaandonk, die op de première speelde, maakte indruk met haar zang: de hoge uithalen uit het klassieke lied Morgen (Tomorrow) werden moeiteloos gehaald.

Ook de andere rollen zijn uitstekend bezet. Willemijn Verkaik zet juffrouw Hannigan komisch neer als een seksueel gefrustreerde alcoholist, en kan in het lied Meidentroep ook nog haar weergaloze zang laten horen. Wie ook opvalt is Sjoerd Spruijt met zijn grappige optreden als Rooster, Juffrouw Hannigans louche broer.

Een ander pluspunt aan deze productie zijn de muzikale arrangementen van Jeroen Sleyfer: net wat vlotter en eigentijdser, met vleugjes soul en jazz. Zoals in het prachtnummer Grote stad, waarin Warbucks de metropool bezingt waarin hij Annie rondleidt op weg naar haar eerste bioscoopbezoek. De cartooneske decors van Daniel Ament en vindingrijke choreografieën van Pim Veulings maken zo’n nummer helemaal af.

Het was misschien niet de meest originele keuze om Annie terug te brengen in de theaters, maar dit is wel een erg creatieve en stijlvolle uitvoering geworden. Het enige wat echt gemist wordt, is Annies hond, Sandy. Waar was je, Sandy? Blijkbaar had de producent geen zin in een dier op het toneel, want een lieve genderneutrale hond had zeker niet misstaan in de Annie van 2019.

Annie

Musical

★★★★☆

Door Mark Vijn Theaterproducties i.s.m. Theateralliantie. Script: Thomas Meehan. Muziek: Charles Strouse. Liedteksten: Martin Charnin. Vertaling: Rob de Graaf. Regie en choreografie: Pim Veulings. Artistiek adviseur: Ruut Weissman.

1/12, Chassé Theater, Breda. Tournee t/m 24/5.