AlbumrecensieThe Industry
Opgebloeide Nederlandse indiescene maakt samen de prachtplaat The Industry ★★★★☆
De Nederlandse popmuziek is sinds een paar jaar gezegend met een opgebloeide indiescene van lekker eigenwijze gitaarbands aangevuld met al even dwarsdenkende muzikanten. Het is een goed stel dat graag in elkaars bands meespeelt en bruist van de creativiteit. Een fijn idee van het festival Into The Great Wide Open om dat hele stel onder bezielende leiding van Willem Smit (Canshaker Pi, Personal Trainer) op Vlieland een weekje samen te zetten om een album op te nemen.
Het resultaat is er nu in de vorm van het voorlopig alleen digitaal verkrijgbare (en sinds 28 december te streamen) The Industry. Een bontgekleurde staalkaart van rafelige indie, slepende rock en explosieve powerpop, die vreemd genoeg toch een eenheid vormt.
Hoewel betrokken bands als Pip Blom, Lewsberg, The Homesick en Personal Trainer toch tamelijk uiteenlopende muziek maken, zijn de bandleden op Vlieland in steeds net iets andere samenstellingen duidelijk op zoek gegaan naar iets wat hen bindt. Een vrije muzikale geest bijvoorbeeld.
De lijzig praatzingende Arie van Vliet klinkt samen met de knetterende trompettist Ian Cleaver toch weer anders dan in zijn eigen Lewsberg. En wat vormen Lena Hessels en Jaap van der Velde (The Homesick) in het sensuele In Flickering Time een droomhuwelijk.
Mooi ook hoe na een paar minuten Cleaver ook hier opduikt: nu eens niet ontregelend, maar gewoon mooi omfloerst meespelend op zijn trompet.
Iedere dag heb je weer een andere Industry-favoriet. Gisteren waren dat Pip en Tender Blom met schoolkinderen in meezinger Oh Not Again, vandaag het rockende Limbo en morgen wellicht het hysterisch ontsporende Obsession. Prachtplaat.
The Industry
The Industry
Pop
★★★★☆
Eigen beheer