Operazangeres loopt waardig door jungle vol stoere acrobaten

THEATER..

ANNETTE EMBRECHTS

Over het IJ Festival: Hip Hop Opera door Accrorap. Gezien op 4 augustus in de NDSM-hal in Amsterdam-Noord. Herhaling aldaar t/m 8 augustus.

De combinatie is onverwacht prachtig. Boven in de steigers staat een dj zich uit de naad te scratchen met een verzameling elpees waarin je af en toe een melodie herkent; onder hem concenteert een celliste zich op een aantal quinten waarlangs ze haar snerpende tonen in vierkwartsmaat omhoog drijft.

Telkens als ze samen tot een hoogtepunt komen, grijpt de muziek je naar de keel. Ze moeten wel verliefd zijn, deze muzikanten uit twee totaal verschillende werelden.

De Franse hiphopgroep Accrorap is deze zomer niet de eerste die een celliste toevoegt aan een gezelschap van stoere streetdancers, dj's en percussionisten. De Vlaamse formatie Hush Hush Hush presenteerde tijdens het festival Julidans dezelfde combinatie van klassiek en modern. Maar waar de theatraliteit van de Vlamingen veel te wensen over liet, slaat Accrorap met deze Hip Hop Opera expressievere wegen in.

Niet alleen de celliste mag geregeld van zich laten horen, halverwege maakt zelfs een operazangeres haar entree. En hoe. Met een witte jurk die als Rapunzels vlecht naar beneden valt, komt ze - als een engel uit de hemel - tevoorschijn vanachter een gigantisch billboard dat tot dan het toneelbeeld beheerste.

Ze zingt een serene compostie van Philippe Jacquot met langgerekte tonen en wordt zo tot toonbeeld van rust tussen de zeven actieve dansers. Later schrijdt ze nog rond in twee nieuwe creaties zonder echt contact te willen maken. Het past allemaal wonderwel in de acrobatische rapjungle van deze Fransen.

Zelf presenteren de dansers in bijna militaristisch tempo solo's, duetten en groepsstukken, gebaseerd op de inmiddels wel bekende hiphop- en breakdance-kunstjes. In kleurige trainingstenues steken ze fraai af tegen de constructie van steiger en billboard.

Twee meisjes vertalen de strak gesneden overslagen, spins en geelektrificeerde loopjes naar meer vloeiende moderne dans. Het geheel maakt een boeiende theatrale indruk, waarmee de hiphop zich eindelijk lijkt te gaan gedragen als echte podiumkunst.

Accrorap leert daarin snel, want anderhalf jaar geleden maakte deze club van Algerijnen, Fransen en Antillianen uit de buitenwijken van Lyon nog zijn Nederlandse debuut met een ongeordende show vol halfslachtige verwijzingen naar Bosnische vluchtelingen.

Weliswaar zitten ook in de regie van deze Hip Hop Opera nog schoonheidsfoutjes. Zo rekt Accrorap een aantal scènes te sterk op, en lijkt de groep wel drie keer een punt te willen zetten terwijl ze toch doorgaat. Het dierlijke figurenspel met de strechjurk van de operazangeres zou mooi staan als slot, maar er volgt nog een mistig spel rond exotische beschilderrituelen.

Wat loze pasjes daargelaten staat deze theatrale choreografie echter als een huis. Zelfs het staal van de immense NDSM hal lijkt ervoor te wijken. De nette jongen op het billboard - met bouwhelm en ontwerpersrol - kijkt terecht tevreden uit zijn ogen.

Tenslotte belooft de Franse tekst naast hem jonge mensen die onze toekomst ontwerpen.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden