Recensie opera Radamisto

Operatalent waagt zich aan Händels Radamisto
in een mooie Nederlandse première (drie sterren)

Vooral sopraan Stephanie Desjardins maakt indruk met haar stem en acteerwerk. 

Van de talenten vinkt de Canadese sopraan Stephanie Desjardins (r) als Polissena de meeste hokjes af op de eisenlijst van het operamétier. Links de Spaanse mezzosopraan Serena Pérez (l), die de rol van Radamisto vertolkt. Beeld Jan Hordijk

Parmantige regisseurs. Grijpgrage dirigenten. Het circus van audities. Voor zangstudenten zijn er redenen genoeg om het operavak te willen mijden. Wie desondanks een toekomst ziet in muziektheater, kan zich in twee jaar laten klaarstomen bij de Dutch National Opera Academy. Deze masteropleiding van de conservatoria in Den Haag en Amsterdam tuigt elk seizoen twee producties op. En nu had men warempel een Nederlandse première.

Voor het eerst werd Radamisto opgevoerd, een van de 42 opera’s van barokcomponist Georg Friedrich Händel. Voor de oeruitvoering in 1720 haalde hij de Cecilia Bartoli’s van zijn tijd naar Londen. Hartstocht en noten gulpten over de bühne, terwijl de titelheld Radamisto streed voor een vrouw en zijn vaderland Thracië.

Van de talenten vinkt de Canadese sopraan Stephanie Desjardins de meeste hokjes af op de eisenlijst van het operamétier: volwassen stem en techniek, overtuigende actrice. Kwinkelerend geeft ze smoel aan Polissena, de verwaarloosde vrouw van de Armeense koning Tiridate. Die wordt met vilein acteerwerk (maar bij te schaven stem) hufterig neergezet door de Canadese tenor Zachery Vandermeulen.

Hartstocht en noten gulpten over de bühne, terwijl de titelheld Radamisto streed voor een vrouw en zijn vaderland Thracië. Beeld Jan Hordijk

De Brit Harry Fehr tekende voor een secure personenregie. In een antiquiserend decor verwijst hij naar het Italië van Mussolini, met legertenues van fascisten en partizanen. Het gezwaai met pistolen had minder gemogen, maar een vondst is de lesbische subplot rond de naar liefde hunkerende Polissena en een militaire adjudante. In de orkestbak zit een club uitstekende musici uit het Residentie Orkest. De Duitse dirigent Judith Kubitz vindt een mooi evenwicht tussen Händels energieke en mijmerende kanten.

De Duitse dirigent Judith Kubitz vindt een mooi evenwicht tussen Händels energieke en mijmerende kanten. Beeld Jörg Bongartz

Radamisto (***)

Opera

G.F. Händel

Door Dutch National Opera Academy. 

Regie: Harry Fehr. Residentie Orkest o.l.v. Judith Kubitz. 

17/1, Kees van Baarenzaal, Den Haag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.