Opera per satelliet naar bioscopen

Het fenomeen ‘Opera live in de bioscoop’ breidt zich snel uit. Media in de Verenigde Staten, waar de New Yorkse Metropolitan Opera in een vorig jaar begonnen campagne een voorsprong heeft genomen die door andere operahuizen nauwelijks meer te overbruggen lijkt, spreken van een revolutionaire ontwikkeling....

Het aantal bioscopen dat met nieuwe high definition-techniek beelden laat zien die de ‘Met’ met een eigen cameraploeg per satelliet uitzendt, is wereldwijd verdrievoudigd tot 600. Verwacht wordt dat aan het eind van dit seizoen ruim een miljoen bioscoopbezoekers een kaartje zullen hebben gekocht voor een live-Metropolitanvertoning; dit seizoen acht opera’s. De ‘Met’ strijkt de helft van de opbrengst op.

In Nederland, waar het Pathé-bioscoopconcern heeft ingehaakt, hebben het Amsterdamse Tuschinski, Pathé-Buitenhof in Den Haag en Cinemec in Ede komende zaterdag de primeur van een live geprojecteerde Roméo et Juliette van Charles Gounod. De sopraan Anna Netrebko en de tenor Roberto Alagna vertolken de hoofdrollen.

Tot eind april volgen onder meer Verdi’s Macbeth en een nieuwjaarsvoorstelling van Humperdincks Hänsel und Gretel. De voorstellingen spelen zich in New York naar oude gewoonte af op zaterdagmiddagen en nieuwjaarsmiddag. Het tijdverschil van zes uur maakt dat bioscopen in West-Europa hun deuren op gebruikelijke avonduren kunnen openen. In Japan en Australië, dit jaar ook voor het eerst van de partij, worden andere oplossingen gezocht.

Het Amsterdamse Tuschinski, ’s lands grootste filmtheaterzaal, heeft zijn kaartjes van 32,50 en 42,50 euro ‘inclusief drankjes’ voor zaterdag zo goed als uitverkocht. Op internet worden Tuschinski-tickets voor meer geld aangeboden. In Den Haag en Ede is nog plaats. Volgens Darren Staines, bij Pathé-Nederland verantwoordelijk voor de operaprojecties, wordt overwogen het Nederlandse operabioscopennet uit te breiden. Gedacht wordt aan Groningen, Rotterdam en/of Utrecht.

De nieuwe ontwikkelingen vallen samen met de recente opkomst van high definition-projectie in filmtheaters, en met de aanstelling van de voormalige video- en cd-producent Peter Gelb tot intendant van de Metropolitan Opera. Gelb, die het eerste jaar na zijn benoeming voor een groot deel besteedde aan onderhandelingen met de Amerikaanse kunstenbonden over nieuwe media, heeft bij het New Yorkse operahuis de sluis opengezet voor beeld- en geluiddistributie in allerlei vormen, waaronder betaal-tv, audio en video op internet en een eigen digitaal radiokanaal van de Met, dat 24 uur in de lucht is en uit het Met-archief put.

Zaterdagmiddagvoorstellingen van de Metropolitan Opera zijn al sinds de jaren dertig op de radio. De NPS geeft ze in Nederland met enige regelmaat door op Radio 4.

Volgens Gelb, die ook het artistieke beleid van de Met een nieuwe draai heeft gegeven, heeft de Met haar investeringen in de high definition-technologie er al weer uit, en heeft ‘de bios’ tot nieuwe toeloop geleid naar het beroemde maar artistiek wat achtergebleven operahuis zelf.

Gelb is afkomstig van het cd-label Sony Classical. Hij werkte eerder voor het impresariaat Columbia Artists, waar hij documentaires maakte over Herbert von Karajan en de laatste tournees registreerde van de pianist Vladimir Horowitz (The last romantic), in wiens kielzog hij ook fungeerde als persoonlijk assistent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden