Opeenstapeling van stereotypen en houterige B-filmzinnetjes

The Mountain Between Us laat zich kijken als een opeenstapeling van stereotypen en houterige B-filmzinnetjes. Hoewel dit van regisseur Hany Abu-Assad al een betere poging tot een Hollywoodfilm is, blijft het toch romantische overlevingskitsch.

Ze hebben geen tijd te verliezen, chirurg Ben en fotograaf Alex, gespeeld door Idris Elba en Kate Winslet, in deze tweede poging van de Palestijns-Nederlandse filmer Hany Abu-Assad (Paradise Now, Omar) om zichzelf in Hollywood op de kaart te zetten. Ben moet een patiënt opereren en Alex staat op het punt te trouwen, maar een naderende storm houdt hun vliegtuig in Idaho aan de grond. Hoewel ze elkaar niet kennen, vinden ze elkaar in de openingsscènes van The Mountain Between Us in die typisch Amerikaanse can-do-mentaliteit: ze huren een wiebelig sportvliegtuigje en laten zichzelf dwars door de storm over de Rocky Mountains vliegen.

The Mountain Between Us
Drama
Regie: Hany Abu-Assad
Met: Idris Elba, Kate Winslet, Beau Bridges, Dermot Mulroney
103 min., in 80 zalen.

Dat is de bedoeling, tenminste. Met de storm in zicht krijgt de piloot een beroerte en tuimelt het wiebelvliegtuigje pardoes uit de lucht, boven op een besneeuwde bergkam. Ook de kijker krijgt het vanaf dan zwaar, want zo sterk als de uiterst spectaculair in beeld gebrachte crash wordt The Mountain Between Us niet meer.

Abu-Assad regisseert Elba, Winslet, de piloot en diens labrador in het neerstortende vliegtuig in één ononderbroken opname van vierenhalve minuut, terwijl het staartstuk afbreekt, alles draait en tolt en de paniek tot angstaanjagend overtuigende hoogte wordt gestuwd. Het is vergelijkbaar met de manier waarop Paul Greengrass met de Jason Bourne-films de grenzen van filmactie verlegde, door bijvoorbeeld autocrashes vanaf de passagiersstoel te draaien.

Ook Abu-Assad maakt zijn publiek deelgenoot van de actie. Dat wil zeggen: tot het vliegtuigje de grond raakt, de piloot het leven laat en Ben en Alex met de labrador door de sneeuw richting bewoonde wereld ploeteren. Vanaf dan, en dat is al snel, verzandt The Mountain Between Us in romantische overlevingskitsch.

Met zijn verfilming van de gelijknamige roman (2010) van de Amerikaanse bestsellerauteur Charles Martin reikt Abu-Assad verder dan zijn eerste poging om een film te maken in Hollywood, dat wel. Na vergeefs lobbywerk voor de regie van een dure spionagefilm met Tom Cruise, leverde zijn avontuur in Los Angeles destijds slechts The Courier (2012) op, een rechstreeks-naar-dvd-wegwerpactiefilm met Mickey Rourke.

Ook al is dit een betere poging, toch laat The Mountain Between Us zich kijken als opeenstapeling van stereotypen (met de dood in de ogen wil Alex Ben leren kennen, maar zelfs met de dood in de ogen praat Ben niet over zijn eigen gevoelens) en krijgen de acteurs het ene na het andere houterige B-filmzinnetje in de mond gelegd. Winslet, op een ogenschijnlijk doodlopend punt: 'Nee! Nee! Nee!' Elba: 'Dit is onmogelijk!' Pijnlijk ongeloofwaardig, alsof beide steracteurs met hun gedachten voortdurend bij de kop hete chocolademelk in hun luxetrailer zijn. Aan een goede afloop kan geen seconde worden getwijfeld.

Zelfs als een van de twee door het ijs zakt, letterlijk in dit geval, staat er even verderop een sneeuwhut met open haard voor de nodige verwarming en sfeerverhogende vanilleseks. De labrador blijft in elke situatie vrolijk kwispelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden