Opbrengst dure U2-tickets naar goed doel. Maar hoeveel?

U2 komt in september volgend jaar vier keer naar de Ziggo Dome. De band heeft hierbij iets bijzonders bedacht: fans die vooraan willen staan, kunnen voor maar liefst 265 euro tickets voor de zogeheten 'Red Zone' kopen. Op haar website schrijft Ziggo Dome dat een deel van de opbrengsten gaat naar stichtingen die strijden tegen ziekten als HIV en AIDS in derdewereldlanden. Maar wie wil weten hoeveel van de 265 euro naar de goede doelen gaat, komt van een koude kermis thuis.

De financiën van U2 waren al meermalen punt van discussie.Beeld afp

De financiën van U2 waren al meermalen punt van discussie. Nadat de band zijn onderneming in 2006 onderbracht bij een Nederlandse bv, kreeg zij het stempel van belastingontduiker. Van Bono's stichting ONE, ter bestrijding van armoede, bleek enkele jaren geleden dat slechts ruim 1 procent werd gebruikt voor dat doel.

Bij navragen blijkt dat Ziggo Dome niet weet om welk percentage het gaat. Ook Mojo, organisator van het concert, heeft de feiten niet paraat en verwijst naar de band zelf. Navraag bij U2's platenlabel Island Records levert ook niets op: na het stellen van de vraag volgt een antwoordapparaat.

Management U2

U2's management zelf dan? Ook dat biedt geen uitkomst: zowel het managementkantoor Principle Management in Dublin als moederonderneming Live Nation kunnen het niet vertellen. Een medewerker van Principle Management verwijst door naar Universal Music Group, Islands overkoepelende onderneming. Zij zouden er meer van weten. Maar bij nabellen blijkt dat ook Universal niet verder kan helpen. 'Ik zou het eens bij Mojo proberen', zegt een medewerker, waarmee de cirkel rond is.

En de goede doelen zelf dan? Zowel de organisatie Red als The Global Fund reageren niet op mail of beloven terug te bellen, maar doen dat niet.

Theo Schuyt, hoogleraar Filantropische Wetenschappen aan de VU, vindt het de gang van zaken frappant. 'De band vraagt iets aan zijn publiek. Het publiek verdient dan te weten waaraan het geld besteed wordt. We leven in een wereld met een steeds kritischer publiek dat zelf ook duidelijkheid wil over dit soort zaken. Het is belangrijk volledige helderheid te geven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden